reflectie 10(1) voorjaar 2013.vp
Dank Het episcopaat dankt alle betrokkenen bij de liturgieherziening voor hun bijdragen, voor hun doorzettingsvermogen en voor hun geduld. Dit geldt in het bijzonder voor de liturgiecommis- sie die onvermoeibaar vele versies van de herziene liturgie heeft voorbereid, geproduceerd en begeleid. Startdocument liturgieherziening VKK 2010 Er is behoefte aan motivatie en onderbouwing van de ge- wenste veranderingen en aanvullingen om op die wijze verant- woording naar ons zelf (liturgiecommissie), de Synode en het Episcopaat af te kunnen leggen. Van daar dit startdocument. Het gaat om aanpassingen aan het bewustzijn van de VKK in Nederland op dit moment. A — In 2009 is een Try-out gemaakt voor de Korte Vorm van de Mis, de Bezinning op de Wijsheid, de Maria meditatie, de bijzondere gradualen, de prefaties. De evaluatie (reacties uit drie KG’n) van deze Try-out is afgerond. Recent (2010) is aan de inhoud van deze Try-out de herziening van de Genezings- dienst toegevoegd. Als ingang voor de herziening zijn de volgende punten ge- bruikt: 1. Het hertalen en moderniseren van het taalgebruik. 2. Er is onderscheid gemaakt tussen Jezus en Christus. 3. De onduidelijkheid tussen Maria en de Moeder van de wereld is opgeheven. 4. Onduidelijke en slechte vertalingen uit het Engels zijn op- geheven. 5. Het patriarchale karakter van de diensten is verminderd en het vrouwelijke bevorderd. 6. Daar waar met de Heer, God wordt bedoeld is dit vervan- gen door alleen God of Allerhoogste. Daar waar met Heer, Christus wordt bedoeld is dit vervangen door Christus en is het woord Here/Heer vervallen. Op alle plaatsen waar de Heer nu nog genoemd wordt, is Christus bedoeld. 7. Op enkele plaatsen is de aanduiding O voor Heer of God weggelaten. 8. Onjuist verwoorde teksten uit de Bijbel zijn beter verwoord. 9. In de liturgie wordt op meerdere plaatsen de Vader gezien als een van de personen van de H. Drie-eenheid. Soms wordt met de Vader de oorsprong van alles bedoeld; het Eeuwige, dat wat was voor alles tot aanzijn kwam. Als het laatste bedoeld wordt is dit vervangen door God. 10. De tekst die over God gaat moet de ruimte bieden om de volheid (pleroma) uit te drukken. 11. Er worden teksten gebruikt die de inhoud zodanig verslui- eren dat de inhoud niet of moeilijk begrijpbaar is. Daar waar mogelijk is de tekst aangepast. 12. De gedachte dat het leven een continuïteit is en dat de mens vaker dan een keer op aarde aanwezig is strookt niet met het consecratiegebed waar gebeden wordt voor over- ledenen. (U altijd lovende in …). Dit is aangepast. B — Invoering herziene collectegebeden, correcties alternatie- ve lezingen en vervanging standaard epistels en evangeliën op basis van de NBV. a. De collectegebeden zijn in 2008 herzien en in gebruik genomen. Er zal m.b.t. deze collectegebeden een officiële schriftelijke ingebruikname vanuit de huidige regionaris volgen. b. Er volgen nog correcties op de alternatieve lezingen. De tweede lezingen zullen dan meer dan nu teksten van Jezus bevatten. Invoering van de herziening is gepland met Pasen 2011. c. De vervanging van de standaard epistels en evangeliën op basis van de NBV is gestart in 2006 en wordt nu (2010) verder afgerond. Er zullen enkele correcties worden door- gevoerd omdat niet alle woorden uit deze NBV geschikt worden bevonden. Ingebruikname van deze lezingen is ook gepland met Pasen 2011. d. Er wordt voorgesteld om de tweede Try-out in alle negen kerkgemeenten van de VKK in Nederland te houden. Bovendien wordt voorgesteld om de tweede Try-out peri- ode deze keer zes weken te laten duren. De daaruit voort- vloeiende reacties worden door de liturgiecommissie beoordeeld en indien gewenst verwerkt. e. Het resultaat van de tweede Try-out wordt voorgelegd aan de Regionaris, waarna invoering van de herzieningen offi- cieel wordt. C — De liturgiecommissie heeft in 2004 de opdracht gekregen de hele liturgie te herzien. Zij is om praktische reden gestart met een beperkt deel. [Herziening van alle collectegebeden en deel A]. Daarna zijn alternatieve lezingen geselecteerd en sa- mengesteld op basis van de NH Geschriften en het Grote Boek der Apokriefen. De invoering daarvan heeft officieel plaats gevonden op 2 april 2010. Omdat het de bedoeling is de volledige liturgie te herzien volgen nu een aantal punten die bij het verdere werk meegeno- men zouden kunnen worden. 1. Het invoeren van de alternatieve lezingen gebaseerd op de NH Geschriften heeft tot gevolg dat op een aantal punten andere zienswijzen ontstaan. Die andere zienswijzen kunnen nu of later worden meegenomen bij een verdergaande liturgieherziening. Een aantal van die punten wordt hier genoemd. 2. Het persoonsgebonden karakter van de H. Drie-eenheid kan verlaten worden, waardoor ieder de vrijheid wordt geboden zelf in te vullen hoe de Drie-eenheid wordt gezien. 3. De opvatting dat de Heilige Geest als een persoon van de H. Drievuldigheid wordt gezien i.p.v. Gods Bewustzijn en daarmee de Geest Gods. 4. God hoeft de door ons gemaakte fouten niet te vergeven. Wij zijn door God zodanig geschapen dat wij fouten kun- nen maken om daarvan te leren. Vergeving door God is daarom niet op zijn plaats. Zie hiervoor ook de Weten- schap der Sacramenten. 5. Het benadrukken van de onvolmaaktheid van de mens dient verlaten te worden. 6. De opvatting dat God aanbidding van ons verlangt i.p.v. dat wij God uit dankbaarheid aanbidden en eren. D — Los van het bovenstaande zoekt de alternatieve liturgie- commissie onder leiding van pr. Frank Kouwe naar een andere vorm van eredienst. De liturgiecommissie: pr. Wies Kuiper, pr. Chris de Moraaz, pr. Ronald Engelse en pr. Theo Mensink - 15 september 2010 * * * 9 Reflectie 10(1), voorjaar 2013
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MjA2NzQ=