13(1)16

32 De glossy Matthäus wil een ontdekkingsreis zijn ‘voor wie muziek en spiritualiteit serieus neemt’ en biedt artikelen en foto’s over historie, tekst, uitvoering en beleving van Bach’s meesterwerk. Aan het woord komen dirigenten als Jos van Veldhoven en Patrick van der Linden, zangers als Bas Ramselaar en countertenor Sytse Buwalda, therapeut Govert Jan Bach (familie van...), dichteres Ria Borkent en auteur Ad de Keyzer. In de Matthäus staat een eigentijdse portrettekening van Johann Sebastian Bach door kunstenares Marte Röling. Deze eenmalig verschenen Matthäus is uitgegeven door de roomskatholieke uitgeverij Adveniat (Baarn) en de protes- tantse uitgeverij Boekencentrum. Het blad verschijnt in de reeks Calvijn , Arminius , Antoine en Thomas . Hoofdredacteur is Marjet de Jong van uitgeverij Adveniat. Waarom een gezamenlijke glossy rond deze compositie? De schrijvers wilden op zoek naar het geheim achter de, vooral in Nederland, ongekende populariteit van de Mat- thäus Passion . Bij uitgeverij Adveniat verscheen vorig jaar het boek Bachs grote Passie van Ad de Keyzer. Hij beschrijft de Matthäus vanuit een liturgische invalshoek. Toen kwamhet idee om iets te doen voor een breder publiek. Verdieping De glossy verscheen vlak voor de veertigdagentijd. Juist in deze periode wordt de Matthäus heel veel keren uitge- voerd. Overigens is dat meer een protestantse dan een roomskatholieke traditie. Met de glossy wil de uitgever mensen in deze veertigdagentijd verdiepingmeegeven. Mooi is wat sopraanMarjon Strijk, die de Matthäus zo´n tachtig keer uitvoerde zegt. Voor haar heeft de Matthäus een duidelijke boodschap. ‘ Onschuldigenmoeten lijden, omdat machthebbers niet kunnen omgaanmet liefde, en dat is waanzin. Ze kunnen er niet zijn voor de ander. We zouden moeten leren vanuit de liefde te leven, waarvan de Matthäus op prachtige wijze verhaalt. Doe dat dwars tegen alles in. Praat elkaar niet na in angst. Laat je inspireren door die bovenmenselijke liefde. ’ Ad de Keyzer, schrijver van Bachs grote Passie , zegt in een interview in de glossy: ‘ Achter de façade van dat zogenaamd geseculariseerde Nederland gist er van alles. En Bach weet daar met zijnmuziek in te roeren. Veel mensen hebben niets met de kerk en het geloof; ze hebben er in hun jeugd vervelende ervaringenmee opgedaan, ze hebben er intellectuele bezwaren tegen, noemmaar op. Maar dan zitten ze op een avond bij een uitvoering van de Matthäus Passion en Bam! Die muziek raakt hen vol in het middenrif en ze zijn tot tranen geroerd. Die fascinerende ervaring ligt aan de basis vanmijn boek. ’ Der Keyzer gaat in op de geringschatting over de teksten van Picander, die door Bach zijn gebruikt. ‘ Deed ik zelf ook lange tijd. Maar intuïtief voelde ik tijdens cursussen dat het niet alleen in de noten zit. Dat ontdekte ik toen ik de Matthäus Passion vanuit het perspectief van spiritualiteit benaderde. ’ En filosoof en Trouw -columnist Ger Groot zegt: ‘ Niet het christendom verbindt ons met Bach, maar wel de overtuiging dat het levenmeer is dan banaliteit. Noemhet ‘goddelijk’ of niet, denk er een Bijbelverhaal bij of luister alleen naar de aangrijpende klanken van Bach’s kunst: die vervoering is wat de godgelovige met de kunstgelovige gemeen heeft. De Roemeens-Franse denker Emil Gioran heeft ooit ge- schreven: ‘ Godmoet Bach oneindig dankbaar zijn omwat hij heeft gecomponeerd. ’ Ik zou nogmeer kunnen citeren uit deze mooie glossy die me een hele zondag in de ban hield, maar volsta hiermee. De glossy is ook na Goede Vrijdag nog verkrijgbaar in de boekwinkel of bij uitgeverij Adveniat of Boekencentrum. Warm aanbevolen! n Glossy ‘ Matthäus ’ Schitterende glossy over de Matthäus Passion Tijdschriftrecensie door Aat-Lambèrt de Kwant

RkJQdWJsaXNoZXIy MjA2NzQ=