15(2)18

Kazimir Malevitsj: zelfportret uit 1933 7 Reflectie jaargang ı5 nummer 2, zomer 20ı8 Je bevrijden van de opgehoopte spanningen Stilte die je bij je onrust brengt. Veel spirituele zoekers willen niets liever dan innerlijke rust en stilte. Stilte is balsem voor mijn ziel en ik zal die stiltemomen- ten ook blijven zoeken, maar ik besef tegelijk dat ik op die lagen van innerlijke onrust zal stuiten. Net zoals bij meditatie, daarin kun je ook op die onrustlagen stuiten, maar eigenlijk is dat ook niet zo erg. Het is ook weer zo’n obsessie te denken dat je van stilte en meditatie rustig moet worden. Ik ga mediteren en dus word ik lekker rustig... Nee dus! Ik ben iemand die door meditatie juist onrustig word en ik heb me daar lang ongemakkelijk bij gevoeld, vooral in groepen, waar velen, zoals ze zeiden, ‘ in die oneindige stilte terechtkwamen ’. Veel meditatietechnieken vereisen dat je je lichaam niet beweegt en mentaal stil bent. Ik niet dus, maar als sanyassin leerde ik later dat stilte voor de meesten van ons (die in een hectische westerse consumptiemaatschappij leven en dagelijks volle agen- da’s moeten afwerken) eigenlijk niet is op te brengen . Er is dagelijks te veel stress en hectiek en begin er dan maar eens mee om plotseling je lichaam stil houden. Waar het om gaat is dat je je eerst losmaakt, bevrijdt, van de opgehoopte spanningen en denkpatronen waar- in je verstrikt bent geraakt. De actieve meditaties waren voor mijn onrustige geest dan ook een eye-opener ! Uiteindelijk brengen ze me ook bij mijn stille bron die in de onrust opwelt. Rivieren kolken, maar in de diepte is er die stille, eeuwige stroom. Ik vertrouw en verlaat me op die stille bron die me net zo voedt als mijn on- rust. Met die bron zijn we altijd verbonden en het gaat erom ons daarvan bewust te worden. We hoeven ons- zelf niet te veroordelen als die innerlijke onrust zich weer eens manifesteert. Het is er allebei: innerlijke onrust en die stille bron, en in die onrust manifesteert zich ook de stilte, zoals Marcel Messing dat in zijn boek ‘ De meester van de eindtijd ’ weer zo mooi verwoordde: ‘ Pas als de ziel tot rust komt in de stem van de stilte, weer- spiegelt ze dag en nacht het Al, is ze als een verstild meer in een vallei .’ En: ‘ Alleen de verstilde ziel kan de grondtoon horen, die de ontelbare snaren van de harmonie der sferen bespeelt .’ Maar ik geef ook het devies mee van de dichter Gerrit Kouwenaar: ‘ Stil de tijd, leef nog even .’ Het dagelijks leven is er ook, maar het is goed om even uit de tijd te stappen. ● Words cannot capture existence, but Silence can. ❧ Shri Ravi Shankar Lange tijd waren de werken van de Russische schilder Kazimir Malevitsj voor mij te abstract, ondoorgronde- lijk en ongrijpbaar. Tot ik op een tentoonstelling oog in oog kwam te staanmet zijn beroemde, machtige ‘ Zwar- te Vierkant ’ en plotseling besefte dat ik geconfronteerd werd met het werk van een genie dat het Absolute Niets wilde uitbeelden. Sindsdien raakte ik geïnteres- seerd in Malevitsj’ achtergronden, ontdekte zijn rela- tie met de wiskundige Ouspensky en met de theoso- fie, zijn spirituele missie en utopische wereldvisie. Hierbij een kort verslag van mijn ontdekkingsreis. Over de auteur Ojas Th. de Ronde behaalde in 1970 zijn doc- toraal theologie aan de universiteit van Nij- megen. Daarna verbleef hij enige jaren als spiritueel zoeker in India. Na zijn terugkeer in Nederland begon hij (samen met zijn vrouw) het coaching- en counselingbureau Fenix en werd hij docent aan de Humaniversity, een interationaal centrum voor therapie en meditatie. Vandaag de dag geeft hij workshops, schrijft hij artikelen en verzorgt hij wekelijkse webradio-uitzendingen getiteld ‘De Nieuwe Mens’. url : www.denieuwemens.eu . Het begin Mijn zoektocht begint eind 19de eeuw in de Oekraïne. Kazimir SeverinovichMalevitsj (1879–1935) wordt er gebo- ren als oudste van veertien kinderen. Zijn vader, een katholieke Poolse migrant, is manager op een suiker- fabriek en verhuist met zijn gezin regelmatig van de ene suikerbietplantage naar de andere. De situatie is onrus- tig, want nieuwe technologische ontwikkelingen breken oude landbouwmethodes open en krijgen greep op het dagelijks leven van de boeren. Door industriële ontwik- kelingen zet bovendien de verstedelijking in, verarmt het platteland en raakt het ontvolkt. Er broeit daardoor een revolutie. Beelden van een hogere dimensie Theosofie als bron van inspiratie voor kunstschilder Kazimir Malevitsj (1879–1935) Ojas Th. de Ronde

RkJQdWJsaXNoZXIy MjA2NzQ=