Reflectie 2(2)05.vp
Wetenswaardigheden uit de kerkgemeenten Hendrik S. de Bruin Amersfoort in de bres voor de Vrouw(en) In het meinummer van het Amersfoortse Maandbericht herinnert priester Parcival van Gessel ons eraan, dat Eleonore Kemperink de tweede vrouw zal zijn, die tot subdiaken wordt gewijd: zij ontvangt deze wijding (met Henry Hagen) op Hemelvaartsdag in de Amersfoortse Onze-Lieve-Vrouwe- gemeente uit handen van Mgr. Frank den Outer. De discussies rond de vrouwenwijdingen in onze Kerk waren veelvuldig en heftig. Sommigen waren ertegen, omdat zij ervan uitgingen, dat de apostolische successie teniet zou worden gedaan, aangezien de discipelen alleen mannen waren geweest en dus alleen mannen de pries- terlijke opvolging door zouden kunnen geven; anderen vreesden dat de vrouwenwijdingen onverantwoord waren vanwege conflicterende energieën waardoor ‘een vrouwenlichaam schade zou ondervinden’… Priester Parcival stelt hiertegenover, dat alle wijdingen zowel voor vrouwen als voor mannen zijn; met Pinksteren werden immers zowel vrouwen als mannen aangeraakt met de Heilige Geest, zoals we lezen in de toespraak van Petrus in de Handelingen der Apostelen (2,17). Eveneens in het meinummer stelt priester Tom Fokker, dat de subdiaken degene is, die specifiek de verhalen over Christus moet vertellen, toen hij als Jezus op aarde leefde en de mensen trachtte liefde voor elkaar bij te brengen als leden van een grote familie van de mensheid. Rotterdam duikt in de geschiedenis der kerkgemeente Priester Ronald Engelse verzorgde in het meinummer van het Maandbericht van de Rotterdamse Sint-Franciscus- gemeente een boeiende, geïllustreerde geschiedschrijving van deze gemeenschap. Ze viert haar tachtigjarig bestaan én de 90 ste verjaardag van priester Frans ten Brink op zondag 5 juni (feest van St. Bonifacius), terwijl tijdens de feestelijke H. Mis op die dag Mgr. Den Outer Petra Schuurmans tot klerk en Ietske Engelse tot deurwachter en lezer zal wijden. Al op zondag 24 september 1922 werd in een private Vrij-Katholieke kapel aan het Virulyplein de eerste H. Mis (stille Mis) door priester ir. B. Wouters opgedragen. De kerkgemeente groeide gestaag en in 1925 werd ze – men kerkte toen in een private kapel aan de Mathenesserlaan – toegewijd aan de H. Franciscus van Assisi. Op 5 april 1926 legde Mgr. Wedgwood al de eerste steen voor de te bouwen kerk en op 15 augustus van dat jaar consacreerde hij onder grote belangstelling het nieuwe godshuis, een creatie van architect ir. Lockhorst. Binnen een jaar was de Vrij-Katholieke geloofsgemeenschap van Rot- terdam uitgegroeid tot een der best toegeruste Vrij-Katho- lieke gemeenten in Nederland, mede dankzij priester Wou- ters en diens vrouw, die tot in de Tweede Wereldoorlog de dragende krachten achter deze kerkgemeente zijn geweest. Vermeldenswaard in dit meinummer zijn zeer zeker ook het artikel over het Thomas-evangelie (deel 2), de bijdrage over de religie der Katharen en de beschouwing over het ontstaan der ‘Ecclesia Catholica Libera’, alsmede de aandacht voor Jiddu Krishnamurti. Meditatie in Bloemendaal In het april-meinummer van ‘Raphaël’ van de gelijknamige kerkgemeente Haarlem e.o. vertellen Mark en Liza Velt- kamp ons over de unieke kerk van de Sagrada Familia (de H. Familie) in Barcelona. De bouw startte al in 1882 en de bouwmeester Antoni Gaudí sliep zelfs op de bouwplaats om altijd bij ‘zijn’ kerk aanwezig te kunnen zijn. Het bede- huis kent vele symbolische beeldengroepen en telt acht klokkentorens. Dankzij vrijwillige bijdragen en bouwers wordt nog altijd aan de kerk gebouwd. Geen lijn is er recht, want Gaudí zei steeds: “De mens is de schepper van de rechte lijn, God die van de golvende”. (Van 28 april t.e.m. 18 september wordt de tentoonstelling ‘Antoni Gaudí – Dromen en bouwen’ gehouden in de Kunsthal Museumpark, Westzeedijk 341 te Rotterdam. – hsdb) Een meditatieve bijdrage, ‘Zonnestralen’ geheten, wijst ons op het fantastische gezicht, wanneer “zonnestralen de kerk binnenkomen, zichtbaar gemaakt door de wierook die er nog hangt, zo vlak na de dienst. De energie stroomt als het ware naar binnen. Energie waar wij allen gebruik van mogen maken. En wat voor het zonlicht geldt, geldt ook voor het Goddelijk Licht. Ook deze energie daalt iedere week in de kerk neer. Alleen hebben wij de taak om het Goddelijk Licht niet in de kerk te houden, maar we moeten het met z’n allen naar buiten verspreiden, want dat is zo nodig in deze periode van somberheid en nood. De wereld heeft het hard nodig”… Amsterdam te drieën… Een citaat uit een artikel over de Triniteit, geschreven door priester Piet Standaar in het april-meinummer van de ‘Mededelingen’ van de Amsterdamse Sint-Gabriël- gemeente: “Drievuldigheidsdag: In het Graduale voor deze dag wordt gezegd: “Er zijn drie getuigen in de hemel: de Vader, het Woord (de Zoon) en de Heilige Geest; en deze drie zijn één. Er zijn ook drie getuigen op aarde: de Geest, het water en het bloed; ook deze drie zijn één”. Deze aard- se getuigen zijn symbolen, of vertegenwoordigers van het geopenbaarde Goddelijke leven. Zo verwijzen de geest en het water naar het scheppingsproces, dat zo prachtig wordt beschreven in het boek Genesis. Geest en water kunnen wij zien als de twee complementaire manlijke en vrouwelijke oerprincipes, waardoor de Godheid tot openbaring kan ko- men. Al het leven – ook ons leven – draagt deze oerprinci- pes met zich mee. Het bloed is een symbool van dit geopenbaarde Goddelijke leven. Wij moeten begrijpen dat 19 Reflectie 2(2), juni 2005
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MjA2NzQ=