Reflectie 2(2)05.vp

alle woorden, die wij gebruiken om de Godheid en de schepping te omschrijven, slechts beperkte aanduidingen zijn, en dat het werkelijke mysterie niet te omschrijven valt. De H. Drievuldigheidsdag is een bijzondere gelegen- heid om – door alle omschrijvingen heen – in directe aan- raking met het Mysterie te komen”. Den Haag blikt even terug… In het april-meinummer van het kerkblad van de Haagse kerkgemeente van Sint Albaan wordt onder meer aandacht geschonken aan de bouw van de Sint-Albaankerk, welke in 1932 aan de Rietzangerlaan begonnen is. Mgr. Bongers heeft destijds de eerste steen gelegd. Van dit gebeuren, waarbij ook prof. Van der Stok aanwezig was, alsook van het vroegere interieur van de kerk, en van het destijds nog onbebouwde terrein rondom het godshuis kunt u foto’s bekijken op internet: . Voorts wordt u geadviseerd naar ‘on line’ te gaan: fotocatalogus, en te zoeken op Rietzangerlaan 2a of op Vrij Katholieke Kerk. Naarden in het licht van de Zeven Stralen In het maartnummer van het ‘Maandbericht’ van de Naar- dense kerkgemeente van Sint Michaël en Alle Engelen wordt onder meer gewezen op de betekenis van de voort- durende aanbidding van het H. Sacrament op Witte Don- derdag. De indringende stilte en de, als het ware, voelbare aanwezigheid van Christus zorgen ervoor, dat tijd bijna niet meer bestaat, aldus priester Marco Warnon. Priester Markus van Alphen wijdt een artikel aan de Zeven Stralen. Belangstellende lezers en lezeressen verwijst hij in dezen naar de serie ‘De nieuwe psychologie’ (van Alice Bailey), waarvan de eerste twee delen bestaan uit een ‘Verhandeling over de Zeven Stralen’. In de april-editie is aandacht voor de voorjaarsvergadering van de Raad van Gemeenten op zaterdag 4 juni in Utrecht, voor het VKK-congres op 1, 2 en 3 juli 2005 in het Theosofisch Centrum te Naarden, en voor een internationaal kerkcongres, dat in 2006 zal plaatsvinden. “In 2003 hebben wij als kerkprovincie het voortouw genomen vanuit de gedachte, dat het vrouwelijke aspect van God meer aandacht dient te krijgen binnen de Kerk. Dat vrouwelijke aspect uit zich niet alleen in het wijden van vrouwen, maar dient ook naar voren te komen in de organisatie en de liturgie. Het is zinvol dit op het congres aan re reiken aan hen die zich hebben aangesloten,” aldus het commentaar. ‘Missie en Visie’ is nu ten tweeden male behandeld in de Clericale Synode. Met enkele aanpassingen gaat dit stuk in maart naar de besturen van de kerkgemeenten voor een tweede bespreking. De inmiddels door Mgr. Frank uitgebreide Liturgiecom- missie communiceert via de CKB-Nieuwsbrief met de kerkleden over de liturgische/ceremoniële vorderingen. De Raalter kerkgemeente en het uitverkoren volk In het maart-aprilnummer van de ‘Lichtkring’ van de Raalter Christus-Pantocratorgemeente stelt priester Johan Pameijer, dat Adam en Eva prachtige symbolen zijn voor belangrijke fasen in het Scheppingsproces. Het Jodendom liet ons dan ook een schat aan symbolen en metaforen na.Door de eeuwen heen steunden de Joden op de historische basis van hun Thora en de daaraan ontleende mystieke interpretaties van de Kabbala. Nog steeds noemt het Joodse volk zichzelf ‘het uitverkoren volk’ en de staat die het al jaren met hand en tand verdedigt: ‘het Beloofde Land’. De naam van de staat Israël is samengesteld uit de drie woorden ‘Is’, ‘Ra’ en ‘El ‘: Maan, Zon en God, een van de Joodse mystieke geheimen. Jacob ontving deze naam, nadat hij was ingewijd in de goddelijke Mysteriën, die besloten liggen in de ogenschijnlijk historische verslagen van de Thora. Wij weten inmiddels, dat de Exodus geen historische grondslag heeft. De namen van de 42 halteplaatsen en hun betekenissen wijzen op een diepgaand groeiproces van het bewustzijn. Egypte stelt het land van de veelheid voor, en Kanaän dat van de eenheid (de stammen als ‘het uitverkoren volk’). Het Jodendom profileert zich als een metafoor van de mensheid, daaraan ontleent dit volk zijn grote belang. Waarom werd Jezus juist in Bethlehem geboren? Niet alleen omdat zich daar enkele belangrijke mysterietempels bevonden. Het geheim schuilt volgens het Joodse mystieke denken in de naam Beth-lechem (Broodhuis) en in de totaalwaarde van de letters waaruit deze naam bestaat. Deze bedraagt 490. Zoals er 42 halteplaatsen in de Exodus zijn (de zes Scheppingsdagen) belichaamt Bethlehem (7 x 70) de zevende dag. Alleen hier kan Hij worden geboren, die de wereld de achtste dag (het nieuwe Jeruzalem of de Nieuwe Aarde) zal binnenleiden . Utrecht herdenkt professor priester Van der Stok z.g. In het januari-februarinummer van het Maandbericht van de Utrechtse Sint-Maartengemeente is aandacht geschonken aan de nog altijd actuele opvattingen van professor priester J.E. van der Stok z.g. Hij stelde dat “onder de machten achter de tijdkring van het kerkelijk jaar de vrouwelijke machten op zijn minst een gelijkwaardige, zo niet een meer overwegende rol spelen dan de mannelijke; op politiek, economisch en godsdienstig gebied en op dat van het gezin overheersen overal tegenwoordig de mannelijke machten met een volslagen terzijdestelling of zelfs onderdrukking van de vrouwelijke, productieve zijde”. Zijns inziens geldt dit ook voor de Liturgie van de VKK. Zo is de Invocatie in de Korte Vorm van de voorbereiding der H. Mis ‘volslagen mannelijk’, want zij laat datgene wat de vrouwelijke achtergrond van de H. Drievuldigheid genoemd kan worden, terzijde. Doordat in het oudste christendom na de uitdrijving van de gnostieke opvattingen alle aanbiddingen van de vrouwelijke voorstellingen werden veroordeeld en alles wat verband hield met de Hagia Sofia werd geëlimi- neerd, is de hedendaagse christelijke theologie uitermate steriel. Tot overmaat van ramp werd in de puriteinse tijden van de Hervorming in de protestantse Kerken het laatste overblijfsel van de aanbidding van het Eeuwig Vrouwelijke, de adoratie van Onze Lieve Vrouwe, uitgeroeid. In het kader van een ideale viering van elke H. Mis en op grond van de vrouwelijke aspecten van Kracht, Wijsheid en Liefde stelt prof. Van der Stok dan ook voor om de Invocatie aldus te verbeteren: “In de Kracht van de Vader, 20 Reflectie 2(2), juni 2005

RkJQdWJsaXNoZXIy MjA2NzQ=