Reflectie 2(2)05.vp

Over de inhoud: bij archeologische opgravingen in Israël doet Stephen Foxx, lid van de New Yorkse Explorer’s Society, een sensationele ontdekking. In een graf van 2000 jaar oud vindt hij documenten die volgens de datering even oud zijn als het skelet in het graf, maar waarop teksten staan die uit de moder- ne tijd komen… Hoe is het mogelijk dat er berichten uit het heden op een plek uit de tijd van onze Messias terecht zijn gekomen? Heb- ben we hier te maken met een of andere vorm van tijdreizen, of is het allemaal één grote oplichterij? Hoe dan ook, als Step- hens opdrachtgever, de mediamagnaat John Kaun, erachter komt dat Fox belangrijk bewijsmateriaal voor hem heeft ach- tergehouden, treft hij direct drastische maatregelen. Een turbulente achtervolging begint. Een jacht tussen de ar- cheoloog, het Vaticaan, diverse geheime diensten en een van de grootste mediaconcerns ter wereld. Andreas Esbach Het Messias mysterie. Karakter 2005 Ten slotte nog een drietal boeken in hetzelfde genre : De Stilte van Rafaël is een literaire thriller uit1993: de Engelse kunsthistorica Charlotte Penton is naar Urbino gekomen voor de restauratie van La Muta, een schilderij van Rafaël. Tijdens de feestelijke onthulling van het schilderij wordt graaf Malas- pino met een mes verwond en het kostbare schilderij bescha- digd door een stomme vrouw. Het vermoeden rijst, dat deze vrouw geheimen uit het verleden van de graaf kent die veel van Urbino’s inwoners ook geheim willen houden. Leslie Forbes. De stilte van Rafaël . Karakter 2005. Het Sindone complot is bepaald geen meeslepende, spannende thriller, waarin twee geheime broederschappen het hebben voorzien op de heilige lijkwade van Christus. Het is niet overweldigend goed geschreven en er worden je niet aan de lopende band weetjes gepresenteerd. De hoofdper- soon is een sympathieke politieman die wat onduidelijke, man- nelijke agenten en een paar superslimme dames om zich heen heeft verzameld voor zijn afdeling Kunstdelicten. Maar het ver- haal is geworteld in oude en mysterieuze (kerk)geschiedenis; en dat zal het boek wel het etiket ‘als de Da Vinci-code’ hebben opgeleverd. In Spanje verdreef Navarro worldbestseller Dan Brown van de eerste plaats. En natuurlijk liggen er al filmplan- nen klaar. Een prima boek voor de komende vakantiemaanden. Julia Navarro: Het Sindone Complot. Sirene, 2005 Op de valreep ontving ik nog een boek in het genre: “Het Sixtijnse geheim” van Philipp Vandenberg. Met het oog op de deadline, was er geen gelegenheid meer het boek te lezen. Ik volsta met het weergeven van de inhoud. Tijdens restauratiewerkzaamheden aan de Sixtijnse kapel komen geheimzinnige inscripties aan het licht. Een geheimzin- nige code die de Vaticaanse gemoederen danig verontrust. De code lijkt te verwijzen naar een oeroude samenzwering. Tijdens zijn speurtocht naar een verklaring stuit kardinaal Jel- linek in de geheime archieven van het Vaticaan op een docu- ment met een vernietigend geheim, dat de leer van de katholieke Kerk op zijn grondvesten doet trillen. Waarom heeft Michelangelo dit raadsel in zijn fresco’s verwerkt? Philipp Vandenberg: Het Sixtijnse geheim . Karakter 2005 * * * * Nieuwe boeken Een nieuw boek van Johan Pameijer op komst: “De vergeten waarheid” De eenheid van de tegenstellingen, het onderwerp van een nieuw boek van de Raalter priester Johan Pameijer. Het is zijn tiende boek over een spiritualiteit waar wij ons in de VKK mee kunnen verenigen. De oorspronkelijke eenheid van het heel-al verbrak in miljarden scherfjes en wij, de bewoners van de planeet aarde, zijn een van deze scherfjes. Het doel van ons bestaan is de weg naar de eenheid (heelheid of heiligheid) te- rug te vinden. In dit nieuwe boek wordt in 25 essays de weg naar de harmonie van de heelheid gevolgd, zoals die in talrijke verhalen verborgen ligt. Evenals drie van zijn vorige boeken (“Nachtzicht”, “Loutering” en “Vertrouwen in de eeuwig- heid”) is “De vergeten waarheid” een uitgave van Uitgeverij Sigma in Tilburg, dezelfde uitgever die ook de Jacob-Lor- ber-boeken en het gehele oeuvre van Weinreb op de markt brengt. De verwachting is, dat het nieuwe boek van Johan Pa- meijer in de loop van juli of augustus zal verschijnen. Gnosis, de derde component van de Europese cultuur. Gilles Quispel is dé Nederlandse gnosis-kenner. Voor uitgeve- rij De Pelikaan heeft hij recent Valentinus en zijn Evangelie der waarheid en het Evangelie van Thomas vertaald en be- commentarieerd. Ook schreef hij De hermetische Gnosis in de loop der eeuwen. Recent verscheen onder zijn redactie “ Gnosis, de derde component van de Europese cultuur ”. Het boek bevat bijdra- gen van o.a. Joost R. Ritman, Quispel zelf, Roel van den Broek, Maria de Groot, Esther A. de Boer, Jan Helderman, J. van Oort, Cees Aalders e.a. Aanleiding tot de eerste uitgave was het druk bezochte symposium ‘Gnosis, de derde component van de westerse cul- tuurtraditie’ in 1989. Hoewel uiteraard niet aan ieder aspect van de gnosis aandacht kon worden besteed, is deze heruitgave toch van belang voor iedereen die zich verder in de gnosis wil verdiepen. De bedoeling was alleen maar aan te tonen, dat deze stroming - een parallel voor het Indische boeddhisme - in het Westen altijd bestaan heeft, naast geloof en rede. Zo is door recente vondsten duidelijk geworden, dat gnostici als Va- lentinus en Basilides in de 2 de eeuw na Christus, en Mani (216-277), de stichter van een wereldgodsdienst, ondanks alle verschillen, tot één geestelijke stroming behoren. Ook is we- tenschappelijk aangetoond, dat de Katharen van de Middeleeu- wen uit de antieke gnosis voortgekomen zijn. Ook wordt duidelijk dat Jakob Boehme en zijn aanhangers, zoals Hegel, eveneens gnostici waren. Ook Goethe zou onder de gnostici gerekend moeten worden; hij heeft in zijn jonge jaren de gno- sis bestudeerd en zelf een gnostisch systeem ontworpen. Toen Wilhelm von Humbold hem geestdriftig beschreef hoe de monniken van Montserrat hun Zwarte Madonna vereerden, schreef hij het slot van zijn Faust: Jungfrau, Mutter, Königin, Göttin, bleibe gnädig! Das Ewig-Weibliche Goethe heeft eens gezegd dat hij zich de Godheid alleen maar in de gestalte van een vrouw kon voorstellen. Quispel wijst erop dat door dit slotwoord Goethe “Faust” tot een gnostische 25 Reflectie 2(2), juni 2005

RkJQdWJsaXNoZXIy MjA2NzQ=