Reflectie 2(2)05.vp

het bestaan en beweegt op de dynamiek van de emotie. Afrodite is haar heerseres, en Eros is haar motor. Voor mij uit het zich in een gevoel van verliefdheid. Het kan op iemand, op iets, op het leven zelf zijn. Eenmaal in de sfeer van Netzach, begin je ook an- dere mensen in haar gouden toverlicht te bekijken, waardoor ze zich op hun beurt interessanter, mooier, bezielder voelen. Een in- tense uitwisseling is meestal het gevolg. Netzach verhevigt de normale waarneming op een kunstzinnige manier. Ik maakte voor mijn gevoel altijd de meest ongelooflijke en romantische avontu- ren mee – op plekken en met mensen waar anderen soms niks bij- zonders aan opmerkten. Het gouden randje … Tiphereth – de sfeer van de Zon Dit is het stralende middelpunt van de Boom. Tiphereth is de innerlijke zon: het bewustzijn wordt wakker en stijgt op boven het schemerrijk van Yesod. Hier leeft het innerlijke (goddelij- ke!) kind. De mens is ooit afgedaald in de afgrond van het ge- schapen universum, maar in Tiphereth herinnert hij zich weer, dat hij onsterfelijk is. Je kunt je lichaam, je gedachten en emo- ties zien als bekleding van je ware ‘ik’. Hier horen intense geluksmomenten bij die eigenlijk niets met de feitelijke situatie te maken hebben. Op een bankje in het Vondelpark zitten, kind in het pierebad, niet eens echt mooi weer – ik kijk zomaar wat naar de bomen en de wolken en BOEM – ineens een overstromend geluksgevoel uit het niets. Nou ja, uit mij. Dat is Tiphereth. Maar ook de momen- ten van ‘wakker’ worden midden in een ruzie – en uit de nega- tieve spiraal stappen door iets verzoenends of liefs te zeggen. Geburah – de sfeer van Mars Van oudsher werd Geburah of Mars gevreesd. Toch waakt hij over de gezondheid van het totale organisme. Dit is de wereld van het oordeel en het zwaard – de heilige oorlog tegen het ‘kwaad’. Denk aan Michaël en de draak; het lichaam dat een vi- rus eruit werkt door middel van een koortsaanval. Of de chirurg die moeder en kind redt door een keizersnee. In tijden van nood kan iedereen op Geburah vertrouwen. Maar: een niet door hoge- re principes aangestuurde Geburah kan voor veel ellende zor- gen. Bloedbaden en wrede militaire dictaturen zijn daar voorbeelden van. Deze krijgsheer moet wel onder het bevel van een koning staan – dat wil zeggen in dienst van het Leven zelf. Geburah maakt van de volgzaamste vrouw een tijger als het moet – bij onrecht, aanranding, een kind in gevaar, een be- valling. Menstruatie-perikelen zijn voor elke vrouw onont- koombare ervaringen met deze sfeer. Ze maken het lichaam en de psyche schoon. Chesed – de sfeer van Jupiter Jupiter, de koning onder de fysieke planeten Dit is het altijd naar expansie strevende centrum van de geestelijke macht. Een geïnspireerde en Bourgondische hofcultuur van pracht en praal, waar alles om de charismatische (geestelijke) leider draait… Osho, o.a. was met zijn driehonderd Rolls Royces een boeiende Chesed-manifestatie in onze tijd. Chesed roept liefde en verering op, maar kan ook potsierlijk worden als hij niet wordt afgeremd. Zelfs de Paus bestelde niet zo lang gele- den een Ferrari van twee miljoen euro. Chesed maakt geen scherp onderscheid zoals de sferen op de zwarte pilaar, maar aanvaardt alles in liefdevolle zegening en acceptatie. Op het hoogste niveau komen uit deze sfeer de Leraren der mensheid voort, ofwel de Messiassen. Chesed wordt ook met de engelen in verband gebracht, die ons altijd positief en hel- pend ter beschikking staan. Wie ervaring heeft met een liefdevolle èn machtige (gees- telijke) vader, kent het zwaartekrachtveld van Chesed. Daath – de sfeer van Pluto Voordat we Binah kunnen betreden, moeten we eerst de on- zichtbare Daath passeren. Daath is een smalle bewustzijnsbrug die goden en mensen scheidt. Niet voor niets was het in de Joodse eredienst alleen aan de Hogepriester toegestaan het Hei- ligste der heiligen binnen te gaan in de Tempel. Daarvoor moest hij door het voorhang gaan – een symbolische Daathpassage. Slechts als alle voorgaande niveaus gestabiliseerd zijn, kun je veilig ‘over de balk’ lopen. Niet naar beneden kijken…! Binah In deze kosmische baarmoeder heersen afzondering, restrictie en stilte. Hier zetelen het eeuwig vrouwelijke, het passief ont- vangende, de Graal. Het kloosterleven is een echte Binahbe- stemming en de Moederkerk zelf – net als alle andere wereld- kerken – is een afspiegeling van deze sefira. Binah is de Oer- moeder, de Zwarte Madonna, Isis. Ze is ook het fysieke uni- versum zelf, het eeuwig oeraltaar van God. De behoefte aan privacy is Binah. Ze is ook toewijding en geduld. Maar o wee: wie alleen maar groei en vrijheid zoekt, zal een harde dobber aan Binah hebben. Deze sfeer van Saturnus maakt aan ieder al te exuberant feestje een einde. Binah kan je desnoods eeuwig vasthouden in haar claustrofobische gevangenis - tot je de les van de zwarte pilaar geleerd hebt. Chochmah Tegenover moedergodin Binah staat de vadergod Chochmah, ofwel ‘wijsheid’. Deze sfeer, die ook Sophia vertegenwoor- digt, is als een heilige rots die oprijst uit de nevel – en de eer- ste zonnestralen van de Ene opvangt. Chochmah is de actieve, opbouwende kracht die de witte pilaar aanstuurt – en ontvangt zijn geniale inspiraties direct uit Kether. Ik heb misschien een of twee keer een echte inspiratieve flits opgevangen, maar de indruk daarvan is blijvend. Het kan ‘een eeuwigheid’ duren, voordat zo’n ingezaaide kiem tot was- dom komt in het gewone leven; maar het voelt als een on- breekbare belofte. Kether Helemaal boven in de Boom straalt Kether, letterlijk de ‘kroon’, waarin alle tegenstellingen oplossen. Hier zetelt het hoogste principe, de Ene, de Eerste Oorzaak. Alle dualiteit stroomt hier uit in het eeuwige licht van Ain Soph Aur. Hierin stromen wij, aan het einde van de lange klim op de Jacobsladder, een einde- loos Pad via transformerende ervaringen, weer uit in de Bron. Deze Bron heeft ons en het universum geschapen. Soms lees ik mystici die hier geweest zijn, maar die kun- nen er vaak ook geen zinnig woord meer over zeggen. Theresa van Avila is een goed voorbeeld van een nog leesbare mystica, die uit persoonlijke ervaring spreekt. Toen ik dagelijks in haar ‘Innerlijke Burcht’ las, werd ik letterlijk door Theresa’s gela- den beschrijvingen ‘meegenomen’ naar de mystieke sferen. Ik 6 Reflectie 2(2), juni 2005

RkJQdWJsaXNoZXIy MjA2NzQ=