Reflectie 2(2)05.vp
dwarrelde gewoon als een veertje omhoog – en moest met kracht bedenken dat ik moeder was – en dat mijn kind van vier maanden me hard nodig had! Ik weet niet wat er anders met me gebeurd zou zijn… Een vriendin vertelde mij over een soort smeltend inzicht dat ze ooit had. Ze had steeds maar ex- tatisch gestameld: ‘O, nu zie ik het… Alles is een! Alles is een !’ Iedereen dacht dat ze gek geworden was. Maar ze had een hele bijzondere gloed in haar ogen, zelfs toen ze dit na al die jaren vertelde… Een kabbalagroep als voertuig Eenmaal vertrouwd met het diagram van de Boom, ga je beteke- nisvolle patronen zien in de werkelijkheid. Dat kun je heel goed alleen doen, maar in een groep gaat dat nog beter. Door weke- lijks gezamenlijk de Levensboom te bestuderen, energetische oefeningen en geleide meditaties (ofwel path workings ) te doen, groeit het bewustzijn – niet zomaar in het wilde weg, maar in overeenstemming met de kosmische principes. Mijn ervaring is, dat je als groep een groter energieniveau op kunt bouwen dan in je eentje. Een geoefende kabballagroep wordt op den duur na- melijk een ‘voertuig’, dat in een andere bewustzijnsstaat de Boom kan bereizen. De leraar neemt je mee – via de paden word je de beoogde sferen binnengeloodst. Hierbij kun je unie- ke archetypische en persoonlijke ervaringen opdoen. Het dynamische avontuur van de geleide meditatie is een be- langrijke methode om direct ervaring op te doen met de tien kosmi- sche principes. Elke sfeer heeft als inwijdingsplaats een transfor- merende ervaring voor je in petto. Zo kom je in een persoonlijk leerproces terecht, waar ook anderen weer iets aan hebben. Door met de sefiroth te werken kun je levensobstakels wegspoelen. De Levensboom is terug te vinden in elk cultureel erfgoed dat de blauwdruk van het universum in zich draagt. Het Oude Testament en het Hebreeuwse alfabet, Griekse mythologie, hermetische en alchemistische symboliek, de Keltische Ko- ning-Arthurlegende, astrologie – allemaal geladen materiaal. Bij mijn allereerste geleide meditatie gingen we de aardesfeer van Malkuth binnen – een verschrikkelijk nauwe tunnel naar de Hades, ofwel de Griekse onderwereld. Wat? Een tunnel in, met mijn claustrofobie? Na een heftig moment van benauwd- heid loste mijn paniek op, want de tocht ging verder. Ik sloop met de andere groepsleden langs de hellehond Cerberus en liet me door de zwijgende Charon overzetten. We mochten niet op de wenende schimmen reageren en kwamen de grot weer uit in Yesod, waar de maangodin Artemis ons verwelkomde. Ik, die nooit een grot of zelfs een lift binnendurfde in de fysieke we- reld, had nu iets overwonnen. Dat is het therapeutische ele- ment van het werken met de Boom. Tijdens deze path workings werk je met je innerlijke voor- stellingsvermogen, dat hierdoor langzaam rijp wordt voor het mediëren van hogere inhouden. Dan reis je met je energetisch lichaam door de verschillende sefiroth, die objectieve symboli- sche kennis bevatten. Dat energetisch lichaam is hetzelfde als dat waarmee je droomt– alleen nu reis je meer bewust en met een doel . Door oefeningen train je dit lichaam voor genoemde expedities. Je leert bijvoorbeeld visualiseren en je gevoelsma- tig verbinden met geestelijke inhouden. Het gaat er dus om dat je naast spirituele kennis ook een i nnerlijke ervaring krijgt. Als ik nu naar het diagram kijk, zie ik geen kale termen, maar klapt er een levend universum vol ervaringen open – en voel ik bovendien waar ik ben op dit moment. Bruidegom en Bruid De hele idee achter de sephirotische Boom is, dat Malkuth en Kether ooit als Bruidegom en de Bruid een echtverbintenis aangaan – in de Mens. Dan wandelt God met ons mensen op aarde, en komt de Mens thuis in het Koninkrijk de Hemelen. Daarvoor moeten we onze innerlijke Boom leren koesteren, kortom onze ervaringen op orde brengen, stabiliseren en de universele, goddelijke beginselen in onszelf ontwikkelen. Dat is de kabbalistische betekenis van de Kroon op de Schepping. * (Dit artikel verscheen eerder in verkorte versie in het tijd- schrift ‘Jonas’, december 2004). Maritgen Matter (Zutphen, 1962), lid van de Amsterdamse kerkge- meente, voltooide – na een lerarenopleiding Nederlands – de vakop- leiding Illustratie en Vormgeving aan de Gerrit Rietveld Academie. Gedurende 10 jaren had zij haar eigen illustratie-studio in Amsterdam. Daarna begon zij met schrijven. Met haar kinderboekendebuut ‘Schaap met laarsjes’ (2002) verwierf zij o.a. de ‘Zilveren Griffel’ en de ‘Deut- sche Jugendliteraturpreis’. Momenteel schrijft zij o.a. columns en artikelen voor ‘Jonas’, en werkt aan een tweede kinderboek, een film- scenario en een roman. Vanuit haar ruime spirituele belangstelling ziet zij de Kabbala als een onmisbaar werktuig, als onderdeel van de oeroude Hermetische traditie. Christendom ziet zij als een ‘wekroep’ tot innerlijke groei, vandaar haar affiniteit met de VK-Kerk, die o.a. op de christelijk esoterische traditie gegrondvest is. * * * 7 Reflectie 2(2), juni 2005 Illustratie uit “Water weet het antwoord”. Mausoro Emoto Ankh-Hermes 2005 (zie boekbespreking elders)
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MjA2NzQ=