reflectie14(3).vp
Godsbeelden door spirituele regressie - II Gert Jan van der Steen In onze vorige uitgave, plaatsten wij het eerste deel van het artikel van de auteur, onder de titel “Zingeving door spirituele regressie”. Dit twee- de deel van zijn artikel ‘Spirituele Regressie’ kreeg de naam ‘Godsbeelden door spirituele regressie’. “ De uiterste zingeving is immers goddelijk”, aldus Gert Jan van der Steen. Wat nu volgt is een persoonlijk verslag van de au- teur. Hij gaat daarom over in de ‘ik-stijl’ Eigen vraagstellingen Persoonlijk ben ik geïntrigeerd door het werk van Michael Newton. Hij doet baanbrekend werk en schrijft daarover in een pakkende, journalistieke stijl. Naast een verslag van de innerlijke beleving van zijn cliënten, probeert hij op een fenomeno- logische manier een beeld op te bouwen van de zielenwereld. In 2003 besloot ik om zelf een sessie te on- dergaan bij een leerling van Newton, Paul Au- rand in New York. Hij adviseerde mij een lijst van vragen mee te nemen. Naast persoonlijke vragen had ik een aantal vragen op religieus ge- bied. Zo vroeg ik mij af hoe LBL zou kunnen helpen bij verdie- ping van de religieuze beleving en bij verruiming van inzicht in religie. Wat is de rol van religie in “de Nieuwe Tijd”? Het domein van de religie wordt steeds verder ingeperkt door o.a. wetenschap, filosofie, (transpersoonlijke) psycholo- gie, humanisme en new-age. Wat is een essentieel kenmerk (of “watermerk”) dat religie onderscheidt? Hoe gaan innerlijke beleving en wetenschappelijke bena- dering in elkaar over? En vooral: in het drietal lichaam-ziel- geest wordt het onderscheid tussen lichaam en ziel door LBL- regressie ervaarbaar gemaakt. Maar hoe zit het met de geest? Als je de driedeling verruimt tot de klassieke zevendeling uit de esoterie (zoals bijvoorbeeld bij Leadbeater) dan zie je dat de “wil”, als onderdeel van de geest, een rol speelt bij de wens tot ontwikkeling en incarnatie. Die zevendeling is op zichzelf weer de eerste trap van een omvattende zevendeling, etcetera, zodat je vele sferen mag verwachten boven de zielenwereld. Wat is de hoogste sfeer die je zou kunnen ervaren tijdens een LBL-regressie? Ook was ik nieuwsgierig naar de relatie tussen mysterie- scholen en het christendom. Al eerder had ik een ervaring die hiermee samenhing. Door een toeval kon ik een aantal uren al- leen zijn in de Koningskamer van de Grote Piramide in Gizeh en de atmosfeer daarvan goed in mij opnemen. Enkele weken daarna was ik in de dienst van Goede Vrijdag. Het tabernakel stond, zoals gebruikelijk, open. Opeens drong tot mij door dat de atmosfeer in het tabernakel dezelfde was als in de Konings- kamer. In het algemeen: hoe is het Mysterie door LBL-regres- sie verder te benaderen? Werkwijze coach De werkwijze van Paul Aurand (de coach) is om éérst een “gewone” reïncarnatiesessie te doen en de daarop volgende dag een LBL-ses- sie. Tijdens de eerste sessie kunnen eventuele problemen behandeld worden die anders de LBL-sessie zouden kunnen blokkeren. Ook kan de “sterfscène” van het laatste leven worden beleefd, die dan het uitgangspunt wordt van de LBL-sessie. De coach gebruikt grotendeels de techniek van Newton, zoals beschreven in zijn derde boek. Hij stelt soms vragen, enerzijds om te weten “waar je bent” en anderzijds om ant- woorden te krijgen op de meegebrachte vragen (dit kan soms irritant overkomen). In het verdere verslag zal ik details over de techniek en persoonlijke details weglaten en al- leen opnemen wat voor de lezer bruikbaar is. Ter illustratie zijn er een aantal figuren. In mijn geval bleek het dat de eerste sessie zou gaan over mysteriescholen en dat de daar- opvolgende LBL-sessie zou leiden tot beelden uit de geestelijke wereld. Herinneringen aan de mysterietempel Ik rijd door de woestijn in een wagen met twee paarden. Ik heb het gevoel in Egypte te zijn. Wij arriveren bij een tempel. De wagen wordt aangenomen door een aantal mannen en ik ga de tempel binnen. In de tempel word ik geplaatst voor een zon- neschijf die tussen twee hoorns is ingeklemd (ongeveer zoals bij Isis, zie figuur 1 ). Er schijnt licht door de zonneschijf, duidelijk afkomstig van een hogere bron. Het licht pulseert en komt in golven, als van een waterval (ongeveer zoals de gletsjers in fi- guur 2 ). Heel hoog zijn lichtende wezens. Ik noem hen instinc- tief Cherubs. Zij werken met geheel hun wezen aan de 11 Reflectie 4(3) herfst 2007 Figuur 1 Figuur 2
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MjA2NzQ=