reflectie14(3).vp

Getuigenverklaringen Verder zegt ze, dat er elementen in haar verhaal zijn waarvoor ze bij geen van de ‘geaccepteerde’ academische bronnen een bevestiging heeft kunnen vinden. Ze bestaan slechts als mon- delinge overlevering en worden bewaard in een hermetisch af- gesloten omgeving, waarvan de bewakers door de eeuwen heen niet zelden het slachtoffer zijn geworden van gevolgen. Bij het schrijven van haar boek zegt zij haar theorie onder- bouwd te hebben met tweeduizend jaar indirect bewijsmateri- aal. Hoewel ze dus geen keiharde bewijzen op tafel kan leggen, zegt ze te beschikken over een groot aantal interessan- te getuigenverklaringen en een ‘verbijsterende’ verzameling ondersteunend bewijsmateriaal, waarvan een belangrijk deel het werk is van de grote meesters van de renaissance en de ba- rok. Verder zegt ze, dat ze om veiligheidsredenen terughou- dend moet zijn over de voornaamste bron van de nieuwe informatie die in haar nieuwe boek wordt gepresenteerd. Wel wil ze gezegd hebben dat de inhoud van het evangelie volgens Maria Magdalena, zoals zij het hier interpreteert, afkomstig is van nog niet eerder onthuld bewijsmateriaal. Ze heeft dan ook de dichterlijke vrijheid genomen het toegankelijk te maken voor een publiek in de 21ste eeuw, maar zegt oprecht te gelo- ven dat het verhaal zoals dat in het evangelie wordt verteld echt is en volledig van de hand van Maria. Ik ben geneigd haar conclusies en visie met de nodige korrels zout te nemen, maar ben wel benieuwd naar de volgende delen. Op zich is het na- tuurlijk prima dat zij esoterische informatie in een fictief ver- haal verwerkt, maar als zij in haar nawoord er nadrukkelijk op wijst dat haar informatie op waarheid berust is het niet ver- wonderlijk dat die met de nodige scepsis wordt bezien Kathleen McGowan is erin geslaagd een aangrijpend ver- haal neer te zetten, dat de grenzen tussen thriller en literatuur doet vervagen. Het is een wat versleten cliché, als ik zeg dat je dit boek per sé in één keer wilt uitlezen. Het is met veel vaart geschreven en… het doet naar meer smaken. Graalcomplot Auteurs die in het kielzog van Dan Brown opereren, blijven de kop op steken. Lynn Sholes & Joe Moore doen een poging met Het graalcomplot . Het boek bevat een beetje archeologie, geschiedenis, tempeliers, mythen, natuurlijk weer het Vaticaan en een wereldwijde samenzwering. Het draait om de vondst van de mythi- sche heilige Graal: de beker waaruit Jezus gedronken zou hebben bij het Laatste Avondmaal, en waarin zijn bloed zou zijn opgevangen. Dat bloed zou zo goed geconserveerd zijn, dat er DNA uit te winnen moet zijn. Nobelprijswinnaar en geneticus Charles Sinclair wil Jezus klonen. Zonder dat zij het zelf beseft, vormt hoofdpersoon Cotten Stone een obstakel om dat doel te berei- ken. Zonder enige twijfel kan Het graalcomplot een intrige- rend verhaal zijn. Als er werkelijk DNA van Jezus te vinden is, en men inderdaad een mens daaruit kan klonen, dan krijg je een bizarre situatie waarvan de gevolgen niet te overzien zijn. Voor wie echter niet gelooft in het bestaan van zoiets als “hei- lige Graal”, is de geloofwaardigheid van het herhaal in het ge- ding. Er zijn engelen die in mensen veranderen, of andersom en ook de duivel speelt zijn rol met verve. Opmerkelijk is, dat de Rooms-Katholieke priester John Tyler de inmiddels achter- haalde theorie van Dan Brown over Jezus en Maria Magdalena en de Prieuré de Sion neerzet als een historisch gegeven. Het boek is beter geschreven dan dat van Brown. Het leest makke- lijk en uiteindelijk eindigt het verhaal met een bijna apocalyp- tische climax. Koren op de molen van conspiratief denkende mensen die in samenzweringen geloven, zoals Marcel Messing in zijn boek “Worden wij wakker.” Het idee voor het verhaal ontstond al in 1994 toen Lynn Sholes een wetenschappelijk ar- tikel las over de vondst in Jeruzalem van een oude beker die wel eens de befaamde Heilige Graal zou kunnen zijn. De be- ker bleek zelfs nog opgedroogd bloed te bevatten, maar bleek uiteindelijk toch niet het veelgezochte relikwie te zijn. Sholes besprak het artikel met Joe Moore, die er een prachtig verhaal in zag, maar het idee bleef op de plank liggen. Een paar jaar later besloten ze het alsnog op te pakken en begonnen ze geza- menlijk aan het project te werken. Toen het eenmaal af was, stuurden ze het naar hun uitgever. Helaas werden ze ingehaald door De Da Vinci code . Weliswaar een ander boek met een af- wijkend verhaal, maar beide auteurs hadden toch het gevoel dat het gras voor hun voeten was weggemaaid. In het verhaal hebben Sholes en Moore zeer veel bijbelse theologie gestopt, met engelen en zelfs – in een belangrijke gastrol – de duivel in hoogsteigen persoon. De Tempeliers spe- len uiteraard een rol, evenals het Vaticaan en allerlei geheime organisaties. Een tweede boek schijnt reeds in de maak te zijn. Het Woord Ruim voor het enorme succes van de Da Vinci Code verscheen er overigens al een klassieke thriller over een oeroud manu- script, een geheim genootschap dat een explosieve waarheid verbergt en de man die deze waarheid openbaar moet maken - als hij lang genoeg in leven weet te blijven. In de ruïnes van de oude Romeinse haven Ostia Antica vindt een Italiaanse ar- cheoloog een papyrus uit de 1e eeuw. De vervaagde inkt ont- hult een nieuw evangelie, geschreven door Jakobus, de jongere broer van Jezus. Het geschrift toont een nieuwe Chris- tus, vult de ontbrekende jaren van zijn leven in en spreekt de bestaande verslagen tegen – waardoor het de christelijke grondslag van 2000 jaar westerse beschaving kan wegvagen. Het woord was een internationaal nummer 1 bestseller, die meer dan negen maanden op de New York Times-bestseller- lijst stond. Het is boeiend, maar ook een heel informatief ver- haal, met authentieke details en met vaart geschreven De kaart van God Je denkt meteen aan het bekende boek van Dan Brown, als je de achterflap van De kaart van God leest. Zolang de mens ver- halen bedenkt, spelen zoektochten, heili- ge gralen en verborgen schatten een rol. De Spaanse schrijver Emilio Calderón (1960) is historicus en redacteur bij een uitgeverij. Hij debuteert met De kaart van God, een culturele thriller waarin de ontwikkelingen tijdens de Tweede We- reldoorlog vanuit een andere invalshoek worden bekeken. Het boek is amper een jaar geleden in Spanje uitgegeven en ligt nu al in landen als China en Australië in 22 Reflectie 4(3) herfst 2007

RkJQdWJsaXNoZXIy MjA2NzQ=