reflectie14(3).vp
Ontheemde zielen ontwaken Jan Wicherink Jan Wicherinks “Ontheemde Zie- len Ontwaken” geeft een samen- hangende zienswijze van de voortgang van de wetenschap, van Newton, Einstein, kwantum- en postkwantumfysica. Hij laat zien hoe de wetenschap zich voortbe- weegt naar een begrip van de kwantumevolutionaire sprong/ transitie rond het jaar 2012. Dit fascinerende boek is gratis te downloaden via de website: www.soulsofdistortion.nl . In dit nummer publiceren we de proloog van zijn boek. Driehonderd jaar geleden nam de Franse filosoof René Des- cartes (1596-1650) de vrijheid om de wereld onder te verdelen in twee domeinen, een materieel domein en een spiritueel domein. Het spirituele domein werd het onderwerp van de religie en het materiële domein werd toegekend aan de wetenschap. Het was de start van een onafhankelijke reis van een wetenschappelijke ge- meenschap van geleerden die zichzelf bevrijdden van de tot dan toe dogmatische vastgestelde wetenschappelijke feiten zoals die gedicteerd werden door de christelijke kerk met de Bijbel in de hand als de enige bron van de heilige waarheid. Driehonderd jaar nadat Descartes de segregatie tussen we- tenschap en religie introduceerde, lijkt de cirkel echter weer rond te zijn; in een kleine maar groeiende wetenschappelijke gemeenschap heeft de wetenschap het domein van de spiritua- liteit wederom betreden. De brug tussen wetenschap en spiri- tualiteit is al overgestoken! Toen de kwantumfysica in de 20e eeuw niet langer kon uitsluiten dat het menselijke bewustzijn invloed heeft op de fysieke realiteit in het subatomaire domein, begonnen weten- schappers dingen te ontdekken over onze werkelijkheid die de leerstellingen van esoterische leerscholen leken te bevestigen. Esoterische leringen zijn bewaard gebleven in spirituele tradi- ties zoals de oude vedische geschriften, de joodse kabbala en in geheime gnostische kringen en de vrijmetselarij, waarvan de laatste groep veel beroemde leiders en wetenschappers in haar midden kende. De dingen die u op het punt staat te gaan lezen, zijn de ont- dekkingen van veel gezaghebbende wetenschappers uit ver- schillende vakgebieden, waaronder gevierde professoren van beroemde universiteiten. Ik ben tot de overtuiging gekomen dat de revolutionaire wetenschappelijke ontdekkingen die ge- daan zijn in de laatste decennia van de 20e eeuw, waarvan overigens maar een fractie besproken zal worden in dit boek, uiteindelijk onze huidige wetenschappelijke paradigma’s zullen veranderen en daarmee onze samenleving. Veranderingen zullen waarschijnlijk niet snel gaan omdat onze wetenschap net zo dogmatisch is geworden als de reli- gieuze wortels waaruit ze is ontstaan. In de toenemende vaart van onze evolutie zullen sociale veranderingen echter veel sneller gaan dan driehonderd jaar geleden in de tijd van Des- cartes. De Cartesiaanse materialistische wereldvisie, het blinde geloof dat er enkel en alleen een materiële oorzaak voor alles in het universum bestaat, is de erfenis van de wetenschap die ons Westers idee over de werkelijkheid honderden jaren gedo- mineerd heeft. Ik geloof echter dat ons huidige wereldbeeld uiteindelijk zal worden vervangen door een nieuwe visie, die zich aan het vormen is in een kleine kring van wetenschappe- lijke pioniers. Deze nieuwe wetenschappelijke visie komt in een tijd waarin we wanhopig op zoek zijn naar nieuwe antwoorden om de problemen waar we voor staan te baas te blijven. De mens- heid is op een kruispunt aangekomen. Als we de reis op de be- staande weg vervolgen, overleven we mogelijk het einde van de 21e eeuw niet. We staan voor immense ecologische proble- men en de klimaatveranderingen die zo overduidelijk merk- baar zijn geworden, zijn al onomkeerbaar. Er heerst onrust in iedere uithoek van de wereld en de trend lijkt te zijn dat dit ge- weld almaar toeneemt en extremer wordt naarmate de jaren verstrijken. Wereldculturen zijn verdeeld geraakt, polarisaties tussen botsende religies neigen ertoe om groepen in onze sa- menleving te radicaliseren. De dreiging van terrorisme is een reëel gevaar voor de stabiliteit van de wereld. We zijn prima in staat om onszelf te vernietigen als we niet een andere koers gaan varen. Wereldwijd neemt dan ook de druk toe om radica- le wijzigingen door te voeren en de koers te verleggen. Maar is er nog hoop voor de mensheid? Op het eerste gezicht lijkt het idee belachelijk, gegeven de hierboven geschetste situatie, maar spirituele bronnen menen dat Gaia, Moeder Aarde, op dit moment een transformatiepro- ces ondergaat nu ze zich verplaatst van het Vissentijdperk naar het Watermantijdperk om daarmee een 75.000 jaar oude evo- lutiecyclus af te ronden. Alle grote wereldreligies kennen een eindtijd-profetie en we hebben veel profeten gekend die deze verkondigd hebben zoals Jezus Christus, Mohammed, Nostra- damus en Edgar Cayce, om er enkele te noemen. De transfor- matie die de aarde zou ondergaan kent veel namen zoals de ‘wederkomst van Christus’, de komst van het ‘nieuwe Jeru- zalem’ en ‘Hemelvaart’. Onze huidige tijd kenmerkt veel van de tekenen van deze profetieën; zou het kunnen zijn dat we ons al temidden van deze transformerende veranderingen bevinden? Veel new age-onderzoekers geloven dat dit inderdaad het geval is. De transformatie op aarde zou zogenaamd gestart zijn ergens in de tachtiger jaren van de vorige eeuw en eindigen rond 2012. Toen ik het eerst over deze beweringen hoorde, wees ik ze resoluut van de hand, dat zult u waarschijnlijk ook doen als dit boek het eerste is dat u leest over dit onderwerp. Na het lezen en bestuderen van heel veel materiaal dat deze beweringen onderbouwt, heb ik veel van mijn scepsis verloren en ben ik gaan geloven dat we inderdaad in een heel bijzonde- re tijd leven. Het onderwerp zelf resoneert met mijn hele we- zen. Zolang ik me kan herinneren heb ik altijd het gevoel 24 Reflectie 4(3) herfst 2007
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MjA2NzQ=