Relfectie 5(1)voorjaar2008.vp

Mediteren kent niet die woordfase; bij mediteren wordt steeds gestreefd om gedachten, begripsvoorstellingen, het rationele denken te overstijgen, al kunnen richtinggevende woorden en beelden worden gebruikt om dit te bereiken. Andere ‘technie- ken’ worden ook toegepast. Het doel van meditatie is de zin- tuiglijke waarneming te overstijgen, een verhoogde, innerlijke gewaarwording te bereiken, een hoger of dieper bewustzijn te verkrijgen, in een evenwichtige staat te raken die tot een hoge- re mate van welzijn leidt. Maar anderen zullen het doel van meditatie anders willen weergeven, mogelijke er wat aan wil- len laten voorafgaan – concentratie – of laten volgen – con- templatie. Mediteren is steeds: in stilte. En het doel van het gebed, wat is dat? Hoe dat weer te ge- ven? Het heeft in ieder geval een religieus karakter, het wil een weg zijn tot God; het is een levensinstelling, een levens- lang zoeken naar God, daardoor is het naast een weg naar bui- ten ook een weg naar binnen. God is immers zowel in ons als buiten ons? Om een antwoord te geven op de vraag naar het doel van bidden, het volgende citaat van mgr A.G. Vreede : Het doel van bidden is niet te krijgen, te ontvangen, meer te verlangen dan God in Zijn rechtvaardigheid en Zijn over- vloeiende liefde ons al geeft, maar veeleer om de vrede van de Heer te voelen nederdalen op ons hart, om onze problemen te zien in het licht van Zijn wijsheid, om communie, geestelijke gemeenschap, te hebben met Hem, die voor ieder van ons per- soonlijk de Goede Herder is, met Hem, in Wie ons wezen rust en in Wiens kracht wij alles vermogen. Tijdens de H. Mis Bidden tijdens de H. Mis vindt plaatst bij een ontvankelijke, innerlijke stilte, al worden gebeden hoorbaar uitgesproken. Uiterlijke perioden van stilte dragen bij tot grotere betrok- kenheid en ontvankelijkheid, in het bijzonder wanneer deze perioden plaatsvinden vóór het begin van de H. Mis, vóór een eventuele, korte periode van orgelmuziek; aan het eind van de H. Mis, na het doven van de kaarsen en na de laatste klanken van het orgel. Dan is dat een periode van stilte, die van een heel andere aard zal zijn geworden dan bij het begin. En dan is er nog het moment van ‘volle’ stilte na de consecra- tie, vóór het Adoro Te. Ter afsluiting Een indringend en beeldend gedicht van een hedendaagse mysticus Stilte Stilte is vóór het wakker worden der dingen in hun oorspronkelijk water het is het innerlijk ervaren dat in zijn schroom nog aarzelt de trilling die nog niet trilt de oorsprong van het wonder dat om wonder te zijn niet durft ontstaan Stilte is beweging die nog niet begon adem die nog onbewogen lucht is afgrond waaruit de gronden stijgen siderale ruimte wachten op het knisteren van de eerste ster een ruimte zonder zwaartekracht waarin ik weerkeer om tijdloos in het nu te staan. Verwijzingen * * * Tulpenpaar - Foto: Rudolf H. Smit

RkJQdWJsaXNoZXIy MjA2NzQ=