7(1)10

juist door zijn achtergrond, zijn universitaire opleiding in Engeland en niet te vergeten zijn inzicht, is Ramesh de uitgelezen man om de kloof tussen het oosterse en het westerse denken te overbruggen. Net zoals trouwens Sri Easwaran, (2) Dit boek bevat zijn meest gebruikte ‘wijsheidsverhalen’ uit verschil- lende tradities zoals het taoïsme, zen, soefisme, boeddhisme en hin- doeïsme. Zoals Ramesh het zelf zei: ‘Voor een ieder met belangstel- ling voor dit onderwerp is dit het meest nuttige vermaak in de stad.’ Een kostelijk voorbeeld uit Er was eens: Ramesh zegt: ‘We hebben het idee, een mentaal beeld, dat God altijd genadig is. De mens schept eerst zijn God en dan bidt hij tot hem. Vervolgens verwacht hij dat God niet alleen zijn gebeden ver- hoort, maar dat ze precies zo verhoord worden als hij wil.’ Er is een verhaal over een man die boven op een berg rondliep. Hij gleed uit, viel en wist zich nog net aan de rand van de afgrond vast te houden. Zo hing hij daar. Dus riep hij naar de hemel: ‘Is er iemand daarboven?’ Er kwam geen antwoord. Daarna sloeg hij echt aan het bidden. ‘Is daarboven iemand die mij kan helpen, alstublieft?’ Toen klonk er wel een antwoord: ‘Ja, ik zal je helpen, maar je moet precies doen wat ik je zeg. ‘De man zei: ‘Ja, ja. Ik zal alles doen wat U zegt.’ De stem zei: ‘Loslaten.’ Er viel een stilte. Een seconde. En nog een. Toen vroeg de man:’ Is er nog iemand anders daarboven?’ Jan Geurtz: Verslaafd aan liefde. De weg naar zelfacceptatie en geluk in relaties. Ambo/Anthos 2009 Jan Geurtz toont hierin aan dat onze zoektocht naar liefde en erkenning voortkomt uit een fundamentele zelf-afwijzing. Die proberen we te compenseren door waardering van anderen, en vooral door een succes- volle liefdesrelatie. Maar dat werkt averechts: het ver- sterkt juist die fundamentele onzekerheid en afhanke- lijkheid. Zo ontstaat er een verslaving aan liefde en erkenning, en aan de veiligheid van een relatie. De meeste liefdesrela- ties lopen daardoor na een tijdje op de klippen, of – misschien nog er- ger – verzanden in een gezapig samenzijn zonder veel ruimte voor groei en geluk. Met humor en praktische voorbeelden wordt een uitweg getoond uit deze vicieuze cirkel. Eenmaal ontdaan van zelf-afwijzing blijken al onze pijnlijke emoties en diepe verlangens naar liefde en seks niet langer een obstakel, maar juist de toegangspoort naar een staat van zijn die volledig vrij is van beknelling en afhankelijkheid, en die – met of zonder relatie – vervuld is van liefde en helderheid. Dit boek gaat over liefde en lijden en gelukkig niet alleen over ver- liefdheid. Het gaat eerder meer over de ware en diepere laag van onze geest die wij zo vaak niet herkennen. Daarom hebben wij een onjuiste kijk op het verschijnsel liefde. Ellende ligt aan onszelf en wel door de manier waarop wij reageren op onze eigen gedachten en emoties. Dit confronterende boek leert ons veel nieuws over onze geest. Door eigen ellende en ervaring ontdekte de schrijver, een orthopedagoog hoe hij zijn eigen narigheid schiep door zijn wijze om het geluk na te streven. Doorspekt met veel boeddhistische wijsheden (bepalend voor de sfeer van het boek) vertelt hij dat wij gevangen zitten in het spel van hoop en vrees. Je leeft binnen de veilige paden om afwijzing te voor- komen en waardering te verkrijgen. Ontdek daarom eens deze mecha- nismen, want de kern van ons zelfbeeld is zelfafwijzing. We komen uit bij de ideale spirituele liefdesrelatie waarin twee onafhankelijke men- sen samensmelten. Een boek voor lezers die spiritualiteit nastreven en het oosterse denken eigen is. Boeken van en over Osho Osho autobiografie. Osho Publikaties 2006 In zijn eigen woorden vertelt Osho hier over zijn rebelse leven en zijn werk. Wat waren de wortels van deze onafhankelijke geest, die deze meest bekende en provocerende leraar-mysticus van de 20 e eeuw dreef; waarom noemde men hem ‘de seksgoeroe’, wat was de visie achter de 93 Rolls-Royces? Neem dit citaat:” Net een paar da- gen geleden heb ik mijn secretaresse Laxmi ge- zegd de duurste auto te kopen die in het land te krijgen is. Een goed ding aan Laxmi is, dat ze nooit vraagt waarom. Ze kocht hem. Het werkte – het was een truc. Laxmi had bij banken aange- klopt om geld te krijgen voor de nieuwe commu- ne. We hebben veel geld nodig, wel zo’n mil- joen. Wie gaat me zoveel geld lenen? Op de dag dat ze de auto kocht, begonnen de banken, toen ze zagen dat we geld hebben, naar haar kantoor te komen met het aanbod: ‘Neem zo- veel geld als u wilt.’ Samengesteld uit meer dan 5000 uur op de band vastgelegde lezingen, treft men hier de eigen visie op de thema’s die in de internatio- nale media zo veel vragen opriepen. Het omvat het verhaal van zijn jeugd, van zijn schooljaren, van zijn carrière als filosofieprofessor, en van de jaren als rondreizend spiritueel leraar. ‘Ja, ik ben het begin van iets nieuws, maar niet het begin van een nieuwe godsdienst. Ik ben het begin van een nieuw soort religiositeit die geen nadere bepalingen, geen grenzen kent, die alleen spirituele vrijheid kent, stilte van je wezen, groei van je mogelijkheden, en ten slotte de ervaring van goddelijkheid in jezelf – niet van een God buiten je, maar van een goddelijkheid die overvloedig vanuit je binnenste stroomt.` Osho Mosterdzaad. Over de mysticus Jezus volgens het Tho- mas-evangelie. Osho Publikaties 1996 In 1945 heeft werd in een grot in de Sinaï het evangelie van Thomas gevonden. Interessant om te lezen. Bekend en toch anders dan de Bij- bel. En natuurlijk anders omdat Osho dingen heel anders uitlegt dan de gemiddelde dominee of voorganger. Osho heeft hiermee recht ge- daan aan de woorden van Jezus; er zijn heel wat commentaren van hem op het werk van Jezus. Maar toen hij ook met kritische noten kwam over de uitspraken van Jezus, werd hem dat niet in dank afge- nomen. Osho heeft daarop zelf natuurlijk het meest adequate ant- woord gegeven. Hij zegt: “Ik heb meer woorden aan Jezus gewijd dan iemand anders ter wereld en daaruit blijkt dat ik van de man houd. Als ik hem niet lief had, zou ik hem wel buiten beschouwing laten.” Een citaat: Mosterdzaad is klein; het is vrijwel het kleinste wat er is. Met het Koninkrijk der hemelen wordt God bedoeld, het goddelijke. God is nog kleiner, hij is onzichtbaar. Hoe moet je Hem dan aandui- den? Daarvoor neem je datgene dat ook heel klein is, maar dat nog wèl voor het oog zichtbaar is en dan kom je bij Mosterdzaad. Dat wat onzichtbaar is, kun je moeilijk begrijpen. Maar dat wat zich op de grens bevindt, Mosterdzaad, maakt het een beetje inzichtelijk. Mosterdzaad is het kleinst zichtbare en het heeft daarnaast ook een mysterieuze eigenschap en die is als volgt. Er ligt een paradox in verscholen. Het Mosterdzaad zelf is vrijwel het kleinste wat er is, maar de plant die eruit groeit, is de grootste van alle planten. God is het onzichtbare en het universum het meest zichtbare; het universum is de boom, de plant en God is het zaad. God is wat niet gemanifesteerd is en het universum is het gemanifesteerde. Het is een mysterie. Noten (1) Nisargadatta Maharaj (1897-1981) stond in India wijd en zijd bekend als een ‘verlichte meester’. Zijn wijsheid en inzicht hebben velen diepgaand geraakt. De kern was gelegen in het aloude inzicht dat het wezenlijke in de mens en het het goddelijke in de kosmos een zijn (atman=brahman). De mens is dat door onwetendheid vergeten en moet tot inzicht komen. Nisargadatta verstond de kunt dit mensen te geven. De auteur was iemand die geraakt werd. Hij besloot na de ont- moeting met Nisargadatta om diens leer en praxis wereldwijd bekend te maken en te propageren. Balsekar kan dit doen in geleerde beto- gen, maar ook op eenvoudige manieren. Dat blijkt uit dit boek. Hierin vertelt hij verhalen, spreekt over zijn ontmoetingen met Nisargadatta, haalt voorbeelden aan uit de hindoe-traditie en geeft spreuken weer.In dit alles komen alle belangrijke spirituele thema’s aan de orde. Een leuk en instructief boekje. (2) Sri Easwaran wees er vaak op dat alle grote religies en wereld- beschouwingen een mystieke richting hebben met exact dezelfde boodschap. In zijn boeken laat hij mystici uit al deze stromingen aan het woord. Ze zeggen hetzelfde.Van zijn hand verscheen ook De Bha- gavad Gita voor het dagelijks leven en een boek over Gandhi . Beide uitgeven door Ankh-Hermes * * * Reflectie 7(1) voorjaar 2010 29

RkJQdWJsaXNoZXIy MjA2NzQ=