refl7(2) zomer 2010-rechtstreeks.vp
senkomt van een priester. Zonder Kerk geen zaligheid, maar gelovigen met een BDE of andere spirituele of mystieke erva- ringen hebben die “zaligheid” wel degelijk zonder interventie van een priester ervaren. De BDE past in de trend van de spirituele individualise- ring, die wel eens een belangrijker ontwikkeling kan zijn dan menigeen beseft. Gelukzaligheid is de wezenlijke natuur van de mens. Het koninkrijk van goddelijkheid bevindt zich bin- nenin ons. En dat zonder tussenkomt van welke geestelijke dan ook. Mensen met een BDE of andere spirituele of mystie- ke ervaringen hebben dit al ervaren en zij laten ons zien dat het vinden en het ontdekken van die weg voor iedereen is weggelegd. Sterker nog, we zijn al op die weg, maar velen denken dat ze verdwaald zijn en steken een lichtje aan om het licht te vinden. Of ze komen gidsen tegen die beweren dat zij hen naar de juiste weg zullen leiden. Het zijn dwaalgidsen zoals die er vandaag de dag nog ve- len zijn in het spirituele wereldje en ze zijn nog erger dan sommige priesters of dominees binnen de gevestigde Kerken, omdat ze je de illusie geven dat zij je ervaring serieus nemen, maar je intussen wel afhankelijk van ze maken, terwijl het juiste inzicht (je goddelijkheid) in jezelf ligt. Wie een BDE of andere ervaring had, zoekt ook geen be- vestiging bij een autoriteit, maar weet dat het zijn ervaring is die telt en die de basis vormde voor wetenschappelijke onder- zoeken. Het zullen ook de spirituele ervaringen zijn die de ba- sis zullen gaan vormen voor wetenschappelijke onderzoeken over leven na dit leven en andere bewustzijnsverschijnselen. Het is de eigen ervaring die binnen de VKK altijd serieus genomen werd en wordt. Ervaringen (openbaringen) stonden aan de wieg van alle religies. Komt een BDE´er bij een VK-priester en vertelt haar ver- haal. “Indrukwekkend verhaal”, zegt hij. “Ik heb er veel over gelezen en heb er ook een avond aan gewijd in onze kerkge- meente.” Dit is fictief, maar het zou zo gebeurd kunnen zijn. De VKK is immers een ervaringskerk waar openlijk over er- varingen gepraat kan worden, zoals ik dit destijds ook in Raal- te (wat mis ik dat!) vaak meemaakte. Daarom zijn ervaringsverhalen van eigen bodem en daar- buiten ook zo welkom in Reflectie . De religieuze ervaringen die William James bestudeerde en in zijn boek “The Varieties of religious experience” (1902) beschreef, bleken zo divers, dat James concludeerde dat polytheïsme meer voor de hand ligt dan monotheïsme. Binnen de godsdienst wordt altijd de vraag naar de waarheid gesteld. Volgens James bestaat er niet iets zoals de waarheid. De mens werkt steeds aan de waarheid, hij heeft er een relatie mee. James beschrijft religieuze ver- schijnselen als bekering, heiligheid, mystiek, gebed, maar ook de rol van godsdienst op het gelukkig en ongelukkig zijn van de mens. Al deze bevindingen lezen we in zijn boek. Hij stelt hierin dat de religieuze ervaring het belangrijkste thema zou moeten zijn bij het bestuderen van religie, in plaats van het be- studeren van godsdienstige instituten. Deze vloeien slechts hieruit voort. (van Dongen 2006). De ervaringen (openbaringen) stonden aan de wieg van alle religies. Zonder ervaring geen religie, maar ervaringen werden gestolde dogma’s, werden geïnstitutionaliseerd, leid- den tot een bevroren denken, waarin de religieuze / spirituele ervaring er steeds minder toe deed. Dit is de eeuw van… Deze eeuw is er een van de individueel spirituele emancipatie, de eeuw van de nieuwe mens, die geen utopia gaat scheppen, maar wel meewerkt aan een wereld waarin hij een meer be- wust leven kan leiden en zijn eigen angsten kan overwinnen, ook de angst voor de dood. Dit is de eeuw van de individualisering van de spirituali- teit. Dit is de eeuw van de meditatie die je brengt naar ons eigen zijn, over je eigen beperkte grenzen heen: we zijn grenzeloos. Dit is de eeuw van de nieuwe mens die alleen maar vanuit zijn ervaring en diepste wezen leeft. Dit is de eeuw van de Akasha-ervaring, een fenomeen dat zich in alle mogelijke vor- men, varianten en formaten voordoet en waar ieder van ons mee kennis maakt. Zij draagt ons kennis over, die betrekking heeft op de echte wereld – de wereld buiten onze hersenen en ons lichaam. We kunnen te maken krijgen met een creatief, plotseling inzicht, een bijna-doodervaring, non-lokale genezing, communicatie met overledenen en herinneringen aan een eerder leven, (1) Dit is de eeuw dat we zullen ondervinden dat alle kennis voor ons beschikbaar is; we hoeven alleen maar de toegang te vinden. Kortom, dit is de eeuw van de ervaring. (1) Red. Ervin Laszlo De Akasha ervaring: zie bij Boekeninfo * Lambèrt (Aat) de Kwant is freelance religiejournalist en verzorgt program- ma’s voor OHM, de Hindoe-omroep. Via zijn bureau Quantum Research & Journalistiek is hij ook betrokken bij re- search voor andere organisaties en schrijft hij o.a. in bladen als Prana, Terugkeer en Koörddanser. Hij is pro- grammamaker bij Indigo Soulstation. (www.indiggosoulstation.nl ). Hij organi- seert symposia via de stichting Quantum Symposia. (www.quantum- symposia.nl) . Hij verdiept zich ook in het fenoneem van de helende stem, geeft daar ook lezingen en workshops over. E-mail: Lambert43@chello.nl * * * 10 Reflectie 7(2) zomer 2010 Het thema van het augustusnummer/ september van Prana is: sensitiviteit en hooggevoeligheid. In dat nummer gaat Aat-Lambèrt de Kwant onder andere in op de relatie: bijna-doodervaring en hooggevoeligheid.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MjA2NzQ=