refl7(2) zomer 2010-rechtstreeks.vp
Verslag Forumbijeenkomst op 2 april in Utrecht Theo Mensink Op Goede Vrijdag 2010 heeft de Vrij-Katholieke Kerk in Nederland (VKK) een Forumbijeenkomst gehouden over de Apocriefe Geschriften en in het bijzonder over de gnostische Nag Hammadi Geschriften. Op die middag heeft de VKK officieel, naast de Bijbel, haar lectionarium uitgebreid met die geschriften uit de vroegchristelijke tijd. Zowel de pers als de leden van de Clericale Synode waren hiervoor uitgenodigd. In een harmonieuze sfeer is over en weer gediscussieerd over de waarde van deze toevoe- gingen. Het forum stond onder voorzitterschap van Mgr. P.O. Baaij, regionaris van de VKK in Nederland. Het Forum bestond uit: de beide vertalers van de Nag Hammadi Geschriften, Drs. J. Slavenburg en Dr. W. Glaudemans en twee priesters van de VKK, J. Pameijer en Drs. F. Kouwe. Inleiding Mgr. Baaij gaf in zijn openingsspeech het belang aan van deze bijeenkomst: de VKK breidt haar lectionarium uit met de ge- noemde geschriften. Hij begint met een citaat van Mgr. C.W. Leadbeater, een van de stichters van onze Kerk: “Geestelijken bestaan voor het welzijn van de wereld. Hun plicht is het om de waarheid uit te leggen, zoals zij die zien…”. Omdat wij volledig achter deze uitspraak staan, introduceren wij officieel het gebruik van de Nag Hammadigeschriften. Uit deze ge- schriften zijn alternatieve lezingen geselecteerd die vanaf nu gebruikt kunnen worden, naast de epistels en evangeliën die tot nu toe in gebruik zijn, sinds de stichting van de VKK in 1916. Dit mag uniek genoemd worden binnen de traditie van de katholieke Kerken. Wij grijpen hiermee bewust terug op de eerste eeuwen van het christendom. In deze geschriften vinden wij veel teksten die door Jezus zijn uitgesproken. De waarde van de apocriefe geschriften Naar aanleiding van een vraag van bisschop Baaij geven de forumleden hun visie op het belang van het gebruik van de Apocriefen. De vroegchristelijke geschriften waren in gebruik bij de eerste gemeente in Jeruzalem die onder leiding stond van een broer van Jezus, de apostel Jacobus. Voorgangers van die ge- meente konden zowel mannen als vrouwen zijn, er bestond toen nog geen onderscheid. Het centrum van het christendom vestigde zich na de verwoesting van de Tempel in Jeruzalem (het jaar 66) in de stad Rome. Na twee eeuwen ‘Rome’ waren de geschriften die nu bekend staan als apocrief (verborgen) en als gnostisch, uitgesloten van de geaccepteerde geschriften en werden in de vierde eeuw tot ketterij verklaard. De VKK in Nederland neemt nu het voortouw om die geschriften weer toe te voegen. De VKK staat daarmee dichter bij de oorsprong — zoals dit door Jezus was aangereikt — dan andere takken van het christendom. De vertalers Slavenburg en Glaudemans ge- ven aan blij te zijn met deze stap, vooral omdat veel alternatie- ve lezingen gekozen zijn uit de parel van de Nag Hammadige- schriften: het evangelie van de Waarheid. Daaruit wordt dui- delijk dat wij mensen iets zijn kwijt geraakt van het goddelij- ke. De mens is niet afgescheiden van God. God heeft het voor ons bewaard, diep in ons zelf. Het esoterisch christendom maakt dit duidelijk en dat sluit aan bij de essentie van de boodschap van Jezus. Hij gaf aan, dat het van belang is naar binnen te gaan, om daar de Waarheid te vinden en zichzelf te bevrijden. Het christendom heeft eeuwenlang de nadruk gelegd op de ui- terlijke weg. De VKK is een esoterische en gnostische Kerk en propageert al vanaf haar begin de innerlijke weg. De gnosti- sche en apocriefe geschriften reiken nieuwe woorden en beel- den aan, waardoor een andere kijk ontstaat. Anders kijken voert tot andere mensen. De beelden vormen toegangspoorten, daar achter ligt de Waarheid. Door die beelden word je geleid dieper in jezelf af te dalen. Dat biedt een nieuwe uitdaging. Die innerlijke weg is voor mensen de reden om zich aan te sluiten bij de VKK en daar hun licht op te steken, omdat zij zich richt op de eerste jaren van het christendom. Eeuwen heeft het christendom de aandacht gericht op theologie, deze heeft geen bewijzen geleverd waarnaar de mens zocht. Theo- logie heeft onvoldoende ontsloten. Gnosis doet dat wel. We zien nu ook, dat moderne wetenschap de laatste decennia de gnosis bewaarheidt. Dat wat innerlijk te vinden is, wordt gelei- delijk door de wetenschap bevestigd. God kan innerlijk in de mens gekend en ervaren worden. Het leren kennen van God is synoniem met het “Ken U zelve”. De mens is namelijk ten diepste goddelijk van aard. Het goddelijke van de mens Daarbij bestaat er een verschil tussen de historische duiding van gnosis en filosofische duiding van gnosis. De historische duiding vormt het begin van gnosis. Het filosofische wordt te- genwoordig gnostiek genoemd, zij is de uitwerking, de inkleu- ring. De werkelijke gnosis vindt in de mens plaats, dit is het innerlijke weten door beelden, symbolen en woorden. Gnosis uit de Nag Hammadigeschriften laat zien dat de mens goddelijk is en in die geschriften geeft Jezus heel duide- lijk aan dat de mens zichzelf moet verlichten en zich los moet maken van alle begrenzingen die hem beperken. Hiervoor wordt verwezen naar het Geheime boek van de apostel Jaco- bus, broer van Jezus. Naar aanleiding van een vraag over het ontstaan van de schepping komt naar voren dat de mens onbevangen moet zijn om de schepping te begrijpen. Bij het ontstaan verdichtte geest zich tot materie. Dat proces is nog steeds gaande. De schep- ping dijt nog steeds uit, en evolueert naar een hoger niveau. Ook de mens evolueert en bereikt op een bepaald moment het stadium van het huwelijk in het bruidsvertrek. Het huwelijk tussen het hart en het brein. Dan ontstaat heelheid en dit ondersteunt de evolutie van allen. Dit deel van de discussie roept de vraag op hoe het forum denkt over de Heilige Drie-eenheid, Vader, Zoon en Heilige 2 Reflectie 7(2) zomer 2010
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MjA2NzQ=