refl7(2) zomer 2010-rechtstreeks.vp
“Het is een intensief proces, een langdurige, indringende oefe- ning. Stel jezelf voor als suiker. Suiker kan niet kristalliseren zonder eerst op te lossen. De suiker wordt opgelost in water. Het water is de metafoor voor de realiteit, het staat voor de in- terventie van de meester. Wij moeten bepaalde psychologische condities accepteren. Het oplossen wordt in het soefisme “Fana’ genoemd, wat ‘vernietiging’ of ‘uitwissing’ betekent. Ogenschijnlijk is de suiker geheel verdwenen, maar slechts wanneer ze is opgelost, kan ze kristalliseren. Kristalliseren heet in het soefisme “Baqa”, ‘worden als de eeuwigheid’. Een Murshid (Meester) is een wetenschapper van de ziel. En zal de gevoelige snaar van zijn Mureed (leerling, discipel) weten te raken. Als de Mureed in zijn hart ‘weet’ dat hij is aangeraakt, zal zich tussen de Murshid en Mureed een diepe band van vertrouwen en liefde ontwikkelen. En de innerlijke veranderingen die zich in de Mureed voltrekken, zal de Murs- hid in liefde en geduld begeleiden. Immers is het de leerling die de Meester zoekt? Er bestaat geen dwang, noch van de Murshid, noch van de Mureed. Deze band blijft bestaan, ook over de grenzen van het zichtbare en onzichtbare ... ook tij- dens het uitbreiden van het bewustzijn. De Murshid is niet het Doel, hij is het middel. Hij is de dienaar van zijn leerlingen op de lange, intensieve weg naar Huis. En hij is de dienaar van Het Ene, van de profeten en staat in verbinding met de lijn van zijn eigen (vaak al overgegane) Murshid, die op zijn beurt weer in verbinding staan met de zijne. “Een Soefi zal dus alles opruimen om het wezenlijke ‘mij’ te vinden. Om tot zijn ‘substantie’ te komen. En heeft hij een- maal zijn vaste punt gevonden, dan heeft hij gereisd van mij naar Mij en kan hij zeggen: “Ik ben het vertrekpunt, ik ben het doel, ik ben de reis en de reiziger”. Dan zijn we ons bewust geworden van onszelf. Dat hiermee het proces niet ten einde is, is duidelijk. Voor eenieder die geïnteresseerd is in hoe het proces zich na het eer- ste gedeelte zal ontwikkelen, is dit boek van grote waarde. Mystieke universaliteit van het soefisme Dat Soefisme zijn oorsprong kent bij het begin van de geschie- denis van de mensheid, zal misschien velen tot nadenken stemmen. Velen menen dat Soefisme uitsluitend een stroming binnen de Islam is. Echter niets is minder waar. Deze levende stroom, die soms tengevolge van vervolgingen ‘ondergronds’ moest, is bewaard gebleven dankzij de ‘zoekers naar waar- heid’ uit vele religies. Overgedragen van meester op meester. En altijd in verbinding met profeten zoals o.a. Mozes, Jezus en Mohammad. Uit dit boek blijkt o.a. dat de lessen van Jezus een centrale rol vervullen. Een heel hoofdstuk is gewijd aan een mystieke interpretatie en daarmee een heel nieuw beeld schetsend. Hierin vinden we Barnabas terug. En Judas. Barna- bas als meest nabije discipel en Judas als slachtoffer van een misverstand, begaan door de Romeinse soldaten. Ook vandaag de dag bestaat nog het probleem, dat voor de meeste christenen Jezus is gekruisigd, maar voor de Islam niet. En hierdoor is een pijnlijke, bijna onoverbrugbare kloof tussen de beide religies ontstaan. Maar een mysticus kan deze kloof met de- zelfde Jezus overbruggen. In de ‘diepte’ kunnen moslim en chris- ten elkaar in het hart van Jezus vinden. Want het einddoel van de christelijke en de islamitische mystiek is het vinden van Jezus in het hart. Een aforisme, geciteerd uit dit boek, sluit hierbij naad- loos aan: ”Iemand die zoekt, ziet de eenheid in de verschijnselen. Iemand die niet zoekt, ziet slechts de verschijnselen”. Voor eenieder die verlossing zoekt uit de wereld van veelheid, voor eenieder die zich eenzaam voelt met zijn of haar gedach- ten over Eenheid, voor eenieder die zich wil afstemmen op het Hoogste, voor eenieder die verdieping zoekt in zijn eigen ge- loofsovertuiging, en te begrijpen, te beleven, te ervaren wat hij of zij leest of hoort in eigen kring, voor eenieder die begaan is met de toestand van de wereld, voor eenieder die vervuld is van een verlangen, bijvoorbeeld naar Heelheid, niet alleen voor zichzelf, maar voor de hele schepping, kan het pad van de Soefi gaan. “Als je geen Geliefde hebt, waarom wil je er dan niet naar zoeken? Wanneer je de geliefde hebt gevonden, dan zul je gelukkig zijn en altijd dansen.”, uitspraak van Shah Nematollah Vali. Dit boek is écht een aanrader: lezen, dat wil zeggen kennis opnemen en dan gaan doen ! Rachel Sonius is lid van en altaarmedewerkster in de VK- kerkgemeente ‘Christus Pantocrator’ te Raalte. Iraanse miniatuur, voorstellend dat op het pad van innerlijke transformatie wordt gewerkt door middel van bepaalde ritmes en innerlijke muziek. Op deze afbeelding wordt de Daf be- speeld. Citaat uit het boek:“De ritmes wekken ons hart, de verborgen ritmes binnenin werken in onze ziel. Het ritme wordt het instrument waarmee we door het hele universum reizen; ze zijn als een lift waarmee je omhoog gaat” . * * * 29 Reflectie 7(2) zomer 2010
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MjA2NzQ=