refl7(2) zomer 2010-rechtstreeks.vp

Velen van hen vertonen weinig of geen gebruikelijke van de trauma’s, maar hebben in plaats daarvan hun mededogen en hun vreugdevolle waardering van het leven verdiept. Het zijn deze anekdotes waardoor “Het wijze hart” zich makkelijk laat lezen. Je legt het niet snel neer, zo verging het mij. Zie ook: Jack Kornfield: Mediteren voor beginners. Eenvoudige meditatietechnieken voor de westerse mens. Het boek bevat belangrij- ke richtlijnen en oefeningen, zoals die ook op een intensieve meditatie -cursus voor beginners gegeven wordt en ook op bijgeleverde cd staan. (Pantha Rei 2007) Royina Grewal: Het boek over Ganesha. Synthese 2009 Namita Gokhale: Het boek over Shiva. Synthese 2010 Toen het bij uitgeverij Synthese in 2008 verschenen boek Hindoeïsme in kort bestek van W.Stoddart & R.Jansma een groot succes bleek te zijn, besloot men een serie boeken over het hindoeïsme uit te geven: De Synthese Hindoe Bibliotheek Het boek over Ganesha was het eerste in de reeks. Ganesha, de god met het hoofd van een olifant, is ongetwijfeld de meest herkenbare, ge- liefde en aanbeden god binnen het hindoeïsme. Hij is de god van ken- nis en wijsheid, neemt hindernissen weg en is de beschermheilige van reizigers. Hindoes bidden tot Ganesha voor ze aan iets nieuws begin- nen, zoals bij een nieuwe baan of wanneer ze verhuizen. Kortom Ga- nesha staat altijd aan het begin van iets, een eerste impuls. Voor zijn volgelingen voorziet Ganesha hen in een anker in een verwarrende, steeds veranderende wereld. Hij is de toegankelijke god, mededogend en gemakkelijk te behagen, die volgens Grewal elke menselijke behoefte bevredigt, hetzij spiritueel, emotioneel of mate- rieel. Jammer dat hij hier niet verder op ingaat want een god die overal in voorziet… Het boek over Shiva is de tweede in de reeks. Shiva is een van de belangrijkste goden uit het hindoeïsme: vernietiger en beschermer, al- lerhoogste onder de asceten en heer van het universum. Shiva geeft antwoorden op enkele van de grootste dilemma’s waar de mensheid mee worstelt. Maar wie is Shiva? Waarom trekt hij de wereld rond als een naakte asceet besmeurd met as? Wat is het verhaal achter de verering van het linga en welke wereldvisie gaat daarachter schuil? En waarom ver- toont zijn lichaam vrouwelijke kenmerken? In dit nieuwe deel onderzoekt Namita Gokhale (1956) deze en vele andere vragen over Shiva. Achter de complexiteit van Shiva komt een filosofie en wereldbeeld tevoorschijn die beschouwd kunnen worden als de essentie van het Indiase denken. Shiva heeft 1008 namen en eigenlijk evenzoveel betekenissen. Deze namen geven in feite de onkenbare aard van Shiva weer. Tege- lijkertijd geven de mythen over Shiva antwoorden op belangrijke levensvragen. Het boek is vooral van belang voor wie meer wil weten van het Hindoeïsme, meer van Shiva wil weten, op zoek is naar religieuze/spi- rituele kennis door antwoorden op levensvragen te vinden in een filo- sofie die in het westen minder bekend is en waar we als toerist of leek tegen aan gelopen zijn. Het boeiende is dat Shiva, juist door de polariteiten die hij in zich verenigt en verzoent, ons op weg helpt het benauwende van ‘goed en kwaad’ dat in de westerse religies een grote rol speelt op een nieuwe manier te zien. De mythen van Shiva doen denken aan mystieke erva- ringen zoals wij die in het westen kennen uit het werk van Jan van het Kruis.(Elke keer als je denkt de aard, de vorm van God/Shiva te her- kennen dan gebeurt er meteen iets waardoor duidelijk wordt dat de aard, de vorm juist ook de andere polariteit is; zie: Kees Waaijman De mystieke aanraking: Schets van de bestijging van de berg Karmel, Nij- megen 2008). Ik heb op deze plek wel eens meer gewezen op de mys- tieke kruisbestuiving tussen Oost en West. En dat in een tijd dat er nog geen internet was. Omkar Dinjan & Divyam Kranenburg: Je eigen weg uit trauma kun je leren Ervaringen, oefeningen en technieken uit de praktijk van twee succesvolle traumatherapeuten. Osho Publikaties 2010 Dit is een handleiding voor traumawerk: een van de nieuwste richtin- gen in de moderne psychologie. Verschillende technieken en metho- des uit lichaamsgerichte en emotionele psychotherapie, zijn samenge- voegd tot een holistische werkwijze, waarmee het zelfhelend vermo- gen in staat wordt gesteld een natuurlijk evenwicht terug te vinden. Ook worden verschillende meditatietechnieken beschreven, die helpen de focus van het bewustzijn te verleggen, weg van het trauma naar de eigen kracht en vermogen te genezen. Met dit tweede boek informeren de auteurs de lezers over de meest actuele stand van de psychologie van persoonlijke vorming, en wordt het werk van coaches toegankelijk gemaakt.. Ze laten zien dat veel van ons gedrag te maken heeft met een vroeg trauma. Waar dieren uit een bevroren reactie kunnen ko- men, komen mensen niet zo snel uit een bevroren reactie. In de herse- nen is deze reactie verbonden met angst, en dat maakt dat mensen hier anders op reageren dan dieren. Als de enorme energie van de overlevingskracht ongebruikt blijft vastzitten, blijft het lichaam in een hyperalerte toestand. Het blijft gevangen in de tijd van het trauma Het zenuwstelsel heeft nog steeds de verschrikkingen van toen. Dit heeft effect op het functioneren in het heden. Het kan vergeleken worden met de thermostaat van de verwarming die doorlopend te hoog staat. Het zenuwstelsel wil op elk moment in staat zijn een onverwachter dreiging aan te kunnen. Het is heel boeiend maar ook schokkend te lezen hoe die trauma’s in het heden doorwerken. De beide auteurs signaleren niet enkel het probleem, maar bieden ook technieken en meditaties die kunnen helpen. Beiden zijn sannyas- ins en passen ook de actieve Oshomeditaties toe in hun therapieën. Zo ook in dit boek, waarin ook citaten van Osho zijn opgenomen. Het boek bevat ook verhelderende cases. Evenals hun, eveneens bij Osho Publikaties verschenen boek Je Eigen-wijze Weg – heel het innerlijke kind, is ook dit boek toegankelijk en helder geschreven. De Sanyassins Omkar Dingjan en Divyam Kranenburg werken sinds meer dan 20 jaar als zelfstandige therapeuten en trainers in het door hun opgerichte therapeutisch opleidingscentrum AUMM Instituut in Nederland. P. A. Levine boeken - De tijger ontwaakt. Traumabehandeling met lichaamsgerichte therapie Ankh-Hermes 2010 Vluchten, vechten of bevriezen, dat zijn de keuzen die prooidieren heb- ben als ze worden geconfronteerd met direct levensgevaar. Volgens Peter Levine, expert op het gebied van traumaverwerking, geldt dit ook voor mensen in een traumatische situatie. Maar in tegenstelling tot prooidieren, die de lichamelijke spanning van een levensbedreigend moment weer heel snel afleggen en hun leven hervatten, slagen wij mensen daar niet altijd in. Vaak zet de spanning zich vast in ons lichaam en uit die zich vervolgens in slapeloosheid, angstgevoelens, concentratiestoornissen, prikkelbaarheid of woede-uitbarstingen. De natuur heeft het anders geregeld: prooidieren zijn in staat om snel na een levensbedreigende situatie weer normaal te functioneren. Traumaverschijnselen zijn dan ook eerder biologisch dan psycho- logisch en kunnen daarom het best op een lichamelijke manier worden bestreden (Somatic Experiencing): door een nieuwe confrontatie met de oorzaak van het trauma (de tijger) en het ontladen van de overle- vingsenergie die het lichaam toen heeft opgeslagen en die nu een goe- de energiestroom blokkeert. Zijn succesvolle methode wordt ook in Ne- derland steeds vaker toegepast; ze laat zich gemakkelijk integreren in veel vormen van professionele begeleiding en hulpverlening. Peter Levine is afgestudeerd in medische en biologische geneeskunde en psychologie. Hij schreef samen met Maggoe Klin ook “Het weerba- re kind. Traumawerk bij kinderen”. Altamira-Becht 2009 Zie ook: www.lifeforcefitness.nl . Duana Elgin: Het levende universum. Waar zijn we? Wie zijn we? Waar gaan we naar toe? Ankh-Hermes 2010 De wetenschap ziet van oudsher het univer- sum als een inerte massa en een lege ruimte. Elgin poneert bewijzen aan te tonen vanuit de kosmologie, biologie en fysica samen en wil daardoor laten zien dat het universum niet dood is, maar levend. Hij onderzoekt op welke wijze deze visie in harmonie is met de belang- 31 Reflectie 7(2) zomer 2010

RkJQdWJsaXNoZXIy MjA2NzQ=