refl7(2) zomer 2010-rechtstreeks.vp
Geest. Een onbevangen opstelling tegenover de Heilige Drie- eenheid kan een opening bieden naar een ander inzicht. De volgende gedachte wordt aangereikt. Wij zijn in de laatste de- cennia tot het inzicht gekomen dat alles wat bestaat energie is. Het hele universum is gevuld met energie. Alles wat in het universum bestaat, maakt deel uit van God. De Heilige Drie- eenheid kan daarom ook gezien worden als drie energievelden die met elkaar samenwerken als een Drie-eenheid. Een een- heid die in alles aanwezig is, in elk atoom. Dit sluit aan bij de alomtegenwoordigheid van God. De mens heeft altijd gepro- beerd zich een voorstelling van God te maken en heeft de Drie-eenheid verpersoonlijkt. Dit hoeft niet zo te zijn, het kun- nen ook energie- of krachtvelden zijn die hun invloed uitoefe- nen op alles wat bestaat. Het loslaten van de standaardopvat- ting van Vader, Zoon en Heilige Geest als Heilige Drie-een- heid kan daarbij bevorderlijk zijn voor het beter begrijpen van God in alles wat bestaat en dus ook in de mens. Dit brengt de aandacht terug naar de mens. Wat wezenlijk van belang is voor de mens, is de beleving van de eigen god- delijkheid. En dat is waar de VKK haar aandacht op richt. In het goddelijke is alles één. Het ‘binnen’ is gelijk aan het ‘buiten’, het ‘boven’ gelijk aan het ‘beneden’ etc. Dit ge- lijk-zijn wordt op een bepaald moment innerlijk ervaren en is de essentie. Wat we aan inzichten vinden in de gnostische en apocriefe geschriften, stimuleert de mens en geeft een Aha-Erlebnis, daardoor wordt die essentie even ervaren. Wat op schrift staat, vormt een communicatiemiddel voor mensen onderling, het steunt ons de weg te vinden, de weg naar binnen. Terug naar de oorsprong Het kennisnemen van de binnenkant gebeurt op meerdere plaat- sen in deze tijd, binnen meerdere bewegingen. Daaruit kan iets nieuws naar voren komen, een helder zicht op het christendom met mogelijk nieuwe vormen van eredienst. Er is in de maat- schappij een verlangen waar te nemen naar een samen beleven (ecclesia). Mensen willen graag terug naar de oorsprong. Waar- om eigenlijk. Dit komt voort uit het feit dat waarheid daar te vinden is. De waarheid is ook te vinden in de geschriften die lang verborgen zijn geweest. Daarom voegt de VKK ze toe aan het gebruik van de Bijbel. Het gaat om de beelden die ze oproe- pen, de boodschap die erin opgesloten ligt. In de preken van Meester Eckehart gaat de diepte nog een slag verder dan in deze geschriften, daar gaat het om mystiek. Het is zinvol de ervaringen van de mystici te betrekken bij onze religie. Zij kunnen ons mede de weg wijzen. Het uitdragen van de boodschap De middag wordt door Mgr. Baaij afgesloten met de opmer- king dat wij als Kerk het hoogste moeten aanreiken voor de mens en de mensheid, en daar begon de discussie mee: “Geestelijken bestaan voor het welzijn van de wereld”. Een belangrijk aspect daarbij is voorbeeld te zijn als pries- ter, door in de wereld te staan. Geestelijken van de VKK heb- ben allemaal hun dagelijkse bezigheden met een profane func- tie en zijn daarnaast als ‘vrijwilliger’ actief als priester. De meesten zijn getrouwd en hebben kinderen. Dit voegt een di- mensie toe aan het priesterschap. Hij besluit met het voorlezen van de tweede lezing op witte donderdag. Daarom heeft hij gezegd: “Wie mijn vlees niet eet en mijn bloed niet drinkt, heeft geen leven in zich”. Wat betekent dit? Zijn vlees is het Woord en Zijn bloed de Heilige Geest. Wie dat ontvangen heeft, heeft eten en drinken en is bekleed. Ik bestrijd echter ook de anderen die zeggen: Het vlees zal niet opstaan. Zij hebben allebei ongelijk. Als je zegt: “Het vlees zal niet opstaan”, zeg me dan wat wel zal opstaan, opdat we aan jou de eer laten. Als je zegt: “De geest in het vlees zal opstaan” en “dat is ook de lichtdruppel in het vlees, het is ook de Logos in het vlees,” dan is dat ook iets wat in het vlees is. Want wat je ook zegt, je noemt niets buiten het vlees”. Het is noodzakelijk om in dit vlees op te staan, omdat alles daarin aanwezig is! Theo Mensink is eerstaanwezend priester in de VK-kerkgemeente “St. Albaan” te Den Haag en vicaris-generaal a.i. van de VKK in Nederland. * * * Tuin van een Japans Zenklooster. Foto van Madelon Hooykaas uit haar boek ZAZEN NU Zie bespreking in boekenrubriek 3 Reflectie 7(2) zomer 2010
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MjA2NzQ=