|
|
Het Bloed van de Koning der Joden Johan Pameijer Het proces tegen Jezus is te gek voor woorden. Als het vandaag had plaatsgevonden zou de wereld op stelten staan. Geen mens zou het onrecht meer accepteren. De vier evangelisten beschrijven een standrechtelijke executie zonder een degelijk vooronderzoek. De veroordeling is het gevolg van pure emotie. Het verstand is buiten spel gezet. Het volk heeft beslist. Luidkeels heeft het 't bloed van de Koning der Joden over zich afgeroepen. Sluiers van een diep mysterie sluiten over de argeloze lezers. Wie Matthëus 27:11-26 op zich laat inwerken kan niet anders dan erkennen, dat we te doen hebben met een mystificatie. Achter de façade van aangrijpende gebeurtenissen gaat een geheim van grootse allure verborgen. Gehuld in diepzinnige symbolen wordt ons een goddelijke boodschap aangereikt, een bericht waarvan de betekenis in de loop der eeuwen is vervaagd. Merkwaardig genoeg luidt die boodschap aldus: nimmer zal de stof erin slagen de geest te vangen.Soldaten duwen Jezus naar binnen en zetten hem voor Pilatus, de stadhouder. Hij zou zich hebben uitgegeven voor de Koning der Joden. Zo luidt althans de aanklacht van mensen, die geen idee hebben dat "Koning der Joden" een titel is voor iemand die meester werd over zijn lagere aandoeningen. Jezus zwijgt dan ook wijselijk. Hij ontkent niets en geeft evenmin toe. Tussen zijn aanklagers en God is op dit moment geen communicatie mogelijk. De evangelisten beperken zich in hun informatie tot de essenties. Zij vertellen van Barabbas, maken melding van een geheimzinnige brief en laten de massale roep van de Joden horen, die het bloed van Jezus eisen. Dat is het hele proces, een aaneenschakeling van bizarre feiten. Zoon van de Vader Wie bevoordeelden ze eigenlijk boven de onschuldige Jezus? Barabbas staat te boek als een berucht gevangene. Wat hij heeft uitgehaald is niet bekend. Nadere informaties over deze belangrijke man ontbreken. Toch is zijn verschijning in de procesgang van essentiële betekenis voor het begrijpen van de diepere achtergrond. De juiste vertaling van de naam Barabbas is namelijk "Zoon van de Vader". Alle theologen hebben dat geweten. Vele malen is er in boekwerken melding van gemaakt. Maar de consequentie van deze kennis is vrijwel genegeerd. Als het volk van Pilatus vraagt om de "Zoon van de Vader" vrij te laten doet het niet anders dan de vrijlating te eisen van de Christus. Hij is immers de gezalfde zoon van God de Vader, de tweede persoon uit de heilige Drievuldigheid. Laten we het anders zeggen. Hij gaat door voor het alter-ego van Jezus. In werkelijkheid wordt de diepste wezenheid van de menselijke Jezus vrijgelaten. Het is de Geest, die vrijuit gaat. Om de eenvoudige reden, dat de Geest niet te vangen is. De Vrouw van Pilatus Wie is eigenlijk de vrouw van Pilatus? Het incident met de brief neemt niet meer dan vier regels in beslag. Maar in de bijbel zijn het vaak de details die de grootste betekenis hebben. De Grieks-orthodoxe Kerk zag dat in en verklaarde deze vrouw, die volgens een legende Claudia Procula heette, tot een heilige. Misschien hebben de Grieks-orthodoxe patriarchen ingezien wie zij symboliseerde. Begrepen zij, dat de afzendster van de brief wellicht niemand minder dan de wereldmoeder was? De Brief De brief is de gemeenschappelijke esoterische boodschap van de verschillende religies. Die symboliek was ten tijde van de evangelisten welbekend in het Midden-Oosten. Het is geen wonder dat ze er in het proces gebruik van maken. Zonder de hemelkoningin maar te noemen suggereert de brief aan Pilatus, die als het ware zomaar uit de lucht komt vallen, de hemelse boodschap. De hemelkoningin, bekend onder namen als Astarte, Isjtar, Isis en Maria, wil hem voor dwaling behoeden. Maar Pilatus is geen moedig man. Laf laat hij de keuze over aan het volk. En tot dusver tasten wij nog in het duister over de ware identiteit van dat morrende volk. Bestaat het inderdaad uit een stel opstandelingen, verbitterd door de hersenspoelingen van overpriesters en oudsten, of verbergen zij onder hun opstandig gemor een andere, wellicht hogere identiteit? We zullen het weldra weten. De roep om Zijn Bloed De bezieling in die honderden ogen tegenover hem interpreteerde hij als moordlust. Ze roken bloed, ze wilden bloed zien en ze eisten bloed. "Kruisig hem". Wie kon deze eis weerstaan? En Pilatus nam een kom water en waste zijn handen in de onschuld, een gebaar dat nu nog door de celebranten wordt herhaald als opmaat tot de consecratie, waarin het hele mysterie op gestileerde wijze gestalte krijgt. Veelbetekenend is zijn uitspraak. "Ik ben onschuldig aan zijn bloed. Jullie moeten zelf maar zien wat ervan komt". Klinkt hier niet iets door van een hoger weten? Besefte hij een werktuig te zijn in handen van de onzienlijke? Sprak hier de wereldmoeder door zijn mond? Roep om Spiritualiteit Toch bestaat de indruk, dat vele generaties de fout maakten het lijdensdrama te zeer vast te nagelen aan de geschiedenis, terwijl we vrijwel zeker te maken hebben met een mythe. In een mythologische vertelling wordt gebruik gemaakt van symbolen. Het destijds door de Kerk weggemoffelde, maar de in 1945 herontdekte Evangelie van Philippus, maakt ons deelgenoot van een belangwekkende uitspraak. "De waarheid is niet naakt in de wereld gekomen, maar in symbolen en beelden". De auteur was ook een Christen, die evenals de Kerk het groeiproces van de innerlijke mens liet verlopen langs de sacramentele weg. Maar hij erkende de symbolische dimensie van de waarheid, die wordt uitgedrukt in verhalen als het onderhavige. Zou het bloed, dat de Joden over zich afriepen, misschien geen historisch bloed geweest zijn, maar mythologisch bloed? Was het bloed wellicht een symbool voor iets geestelijk? Het drinken van ritueel offerbloed is oeroud en wijdverspreid. Vele volken, waar ook ter wereld, waren ervan overtuigd dat bloed de ziel van een menselijk wezen en in tweede instantie zelfs van een goddelijk wezen bevatte. Ook Mozes noemde het bloed als de zetel van de ziel. De rol van het bloed in het religieuze leven is groter dan van welk ander element ook. Zelfs Christus laat ons, door de instelling van het heilig sacrament, "Zijn lichaam en Zijn bloed" consumeren. Wij, gewend aan westerse normen en waarden, beschouwen het bloed voornamelijk van de materiele kant. Het vloeit bij moord en doodslag en behoort dus in de kringloop van het aderenstelsel te blijven vloeien tot de lichamelijke dood intreedt. Dat is een zeer eenzijdige visie, die de dood voor ware religiositeit betekend. De betekenis van het bloed is namelijk veelzijdiger dan wij ons in onze stoutste dromen kunnen voorstellen. Alleen al door het drinken van de wijn, het symbool van bloed, moeten wij begrijpen dat het niet gaat om fysiek bloed, maar om geestelijk bloed, anders gezegd: om spiritualiteit. De Ware Inwijder Leerlingen op het Pad De Joden, het zij nogmaals met nadruk gezegd, heten niet naar de stam van Juda, maar naar de tiende letter van het Hebreeuwse alfabet, de Jod. In hen zijn de tien sefiroth van de kabbalistische levensboom werkzaam. Het zijn dus de leerlingen op het pad. Waarom beweert het boek Job, dat het heil uit de Joden is (Job 4:22)? Omdat de letter Jod de hand symboliseert, die vanuit de hemel schenkt. De Joden, bewoners van Is-Ra-El bevinden zich op het pad van inwijding, dat leidt van Is (de maan), via Ra (de zon) naar God (El). Deze mysterieuze en vooral mystieke achtergrond mogen we nooit uit het oog verliezen bij het lezen van de uitroep: "Zijn bloed kome over ons en onze kinderen". Want de schare, die daar roept om zijn bloed, zijn wijzelf, de leerlingen, de mensen, die ernstig de weg van de Christus willen gaan, de innerlijke weg naar de opening van het bewustzijn. |
|