VKVisie
Tijdschrift van de Vrij-Katholieke Kerk in Nederland

Vorige Home Boven Volgende

De vijfpuntige ster,

symbool van goddelijk leven en inwijding

Frits Evelein

De vijfpuntige ster is een van de mooiste tekens met betrekking tot het innerlijke wezen van de mens. Het is een symbool dat verwijst naar het inwonende koningschap. Het is een teken dat staat voor de "goddelijke vonk" in de mens, ook wel de monade genoemd. Daarnaast is het een stralend symbool van de "Koning van de Wereld", die wij in de zegen aan het einde van de dienst de "Ene Inwijder" noemen. Met een onvoorstelbare kracht werkt dit machtsteken zuiverend en reinigend wanneer het op de juiste wijze gebruikt wordt. De vijfpuntige ster wordt door grote helderzienden beschouwd als een van de hoogste gedachtevormen die zichtbaar is in de aura van een spiritueel hoogontwikkeld mens. Al deze verwijzingen naar de vijfpuntige ster kunnen we plaatsen in het licht van Kerst.

In de symboliek van Kerst neemt de ster een belangrijke plaats in. In de rijke betekenis van de ster zijn verschillende aspecten te onderscheiden. Kort samengevat zijn dit onder andere de ster als symbool van:

het oorspronkelijke scheppende licht

het Koningschap van de Heer van Licht

de Koning van de wereld

de menselijke Monade

heelwording

zuivere spirituele gedachten

transformatie

Het oorspronkelijke scheppende licht
wpe236.gif (23227 bytes)De illustratie op deze bladzijde geeft een weergave van het eerste oorspronkelijke licht van de schepping van ons zonnestelsel. Hier wordt de vijfpuntige ster gebruikt als symbool voor de enorme manifestatie van het Ene onkenbare. In de ruimte van de Grote Moeder schijnt dit licht dat in zijn schijnen alles doet bestaan. De grens van het openbaringsveld van dit scheppende licht wordt in de esoterische leer wel de "Ring niet verder" genoemd. Hiermee wordt het veld van werkzaamheid van de openbaring aangegeven. Voorbij deze grens is er geen invloed meer van het centrum van openbaring. We kunnen ons deze grens voorstellen als de uiterste lichtgrens van dit licht dat eigenlijk grenzeloos en oneindig is. Er zijn vele namen voor dit oorspronkelijke licht, maar geen enkele aanduiding is bij machte om dit echt te benoemen. In de Indiase traditie wordt wel gesproken over Brahma als de hoogste scheppende macht. Maar dat is eigenlijk nog niet voldoende. Daarom gebruikt men vaak een voorvoegsel "Para" – door te zeggen Parabrahma – om zo in een verheffende trap aan te duiden dat dit licht zelfs Brahma overstijgt. Maar daarmee is nog niet aangeduid wat dit oorspronkelijke licht is. Het is het Licht der Lichten en de wortel van licht. Alles wat bestaat is in, van en door dit licht. Zonder dit licht is niets. Dit oorspronkelijke Zijn drukt zich uit in openbaring en blijft tevens onaangeroerd buiten dit veld van openbaring. Dat is de transcendentale grootsheid van dit oorspronkelijke absolute Zijn dat eeuwig onveranderlijk is. Dit is het beeld van het offer dat het Onkenbare brengt – de grote uitademing – door in en uit zichzelf het ge-openbaarde universum te laten ontstaan.

Dit licht drukt zich in uit miljarden scheppende lichten die elk op hun beurt zonnestelsels en openbaringsvelden worden. De zon van ons stelsel is zo'n bron van schepping en Leven. Deze oorspronkelijke mystieke ster voor ons zonnestelsel, wordt in de esoterische traditie "de Heer de Zon" genoemd. Dit is het inwezen van de zon waarvan de zichtbare zon de fysieke vorm is. De Heer de Zon staat voor de Kosmische Christus tot wie wij ons richten in het deel van de Mis na de consecratie waar wij Hem aanspreken als de "Eeuwige Hogepriester die voortdurend zichzelf offert als het eeuwige offer." Zijn offer bestaat daarin dat Hij in zijn openbarende kracht het Ene Zijn van zijn wezen hult in vorm, tijd en ruimte en kennend bewustzijn. Alles leeft, beweegt en is in dit Wezen. Het is de grondslag en het inwezen van alle leven van ons zonnestelsel.

Het Koningschap van de Heer van Licht
Deze grondslag van bestaan uitgedrukt in licht zouden we kunnen aanduiden als koningschap. Koningschap is de volstrektheid van bestaan in de meest diepe vorm en wezen. Het koningschap drukt ook een voleindiging uit. Alle dingen zijn in dit goddelijke koningschap teruggebracht tot hun diepste grondslag. Deze essentiële voleindiging ligt besloten in het symbool van de Heer van Licht, de vijfpuntige ster in het meest transcenderende licht. Deze kwaliteit van het koningschap is dus de kracht van goddelijk bewustzijn dat het Ene kent en manifest maakt. Zo is de Christuskracht dit koningschap in openbaring. Christus is de belichaamde uitdrukking van de goddelijke essentie van Liefde, het leven van ons zonnestelsel dat deze kwaliteit tot manifestatie brengt in het spirituele universum.

Eigenlijk is koningschap – betrokken op iets wat zo verheven is – een vrij mannelijke term. Dit geeft aan dat er nadruk ligt op het dynamische aspect. Koningschap heeft in zich iets actiefs, iets dynamisch en is verbonden met de Goddelijke Wil. De essentie van het Koningschap is de wil tot volmaaktheid en de vorm van deze wil is het goddelijk plan van openbaring. De andere zijde van dit koningschap zouden we de koninginnelijke macht kunnen noemen. Dit is het mysterie van volledige absolvering, van het oplossen zonder enig spoor achter te laten. Deze kant staat meer voor de Ruimte waarin het dynamische gestalte krijgt. Het is dan de kwaliteit van de Goddelijke Koningin of de Grote Moeder van het Heelal. Deze macht ontvangt, omhult, draagt, geeft vorm en sublimeert de vorm.

Het koningschap van de Heer van Licht is de macht van bevrijding. De macht om alle dingen te laten zijn in hun oorspronkelijke wezen. Maar dit koningschap kan niet bestaan zonder de macht van volledige sublimatie, de vrouwelijke zijde. Hierin komt de rijke symboliek van Maria tot uitdrukking. Het samengaan van beide aspecten in eenheid brengt de voleindiging van de openbaring tot stand. Dit kan dan ook gezien worden als een van de redenen waarom de Grote Moeder ook de Ster van de Zee wordt genoemd. De zee is de ruimte vol oerstof – (Mula)Prakriti – waarin de goddelijke wil zich kan uitdrukken. In sommige kerkgemeenten van de V.K.K. hangt ook boven het Maria altaar een vijfpuntige ster die deze koninginnelijke macht en functie aanduidt.

De Koning van de wereld
De hoogste inwijding en occulte functie aan onze aarde verbonden is die van de Koning van de Wereld. Zijn innerlijke naam is Sanat Kumara. Hij is om zo te zeggen het hoofd van het innerlijke bestuur van de wereld. Dit is de geestelijke leiding van het gehele ontwikkelingsplan van onze aarde in zijn totaliteit. Het innerlijke bestuur bestaat uit de meest verheven wezens die voortgekomen zijn uit de aardse kringloop en de kringlopen daaraan voorafgaand. Wij doelen op de ster van de Koning van de wereld wanneer we in de eindzegen spreken over "de Ene Inwijder" en "Zijn ster". Het is zijn macht om vanuit de oorspronkelijke kracht in ons aardse systeem ver gevorderde mensen in te wijden tot een meer rechtstreeks contact met de innerlijke bron van ons zonnestelsel. Wanneer het teken van de vijfpuntige ster vanuit zijn Macht en Kracht wordt gebruikt of zelfs maar bedoeld wordt, schiet zijn gouden licht door alle sferen en gloeit op. Het is prachtig om te zien hoe in het werk van de Tafelronde – een ceremoniële orde voor kinderen die uit de theosofische traditie is voortgekomen – dit teken van de vijfpuntige ster aan de Koning van de Wereld wordt gekoppeld. Het openen en sluiten van de ceremonie geschiedt in Zijn Naam en in Zijn Kracht. Het schild dat als symbool in de Tafelronde wordt gebruikt draagt eveneens het teken van deze vijfpuntige ster van de Koning van de wereld.

De innerlijke mens

Geest

Goddelijke vonk

Monade

 

Ziel

1 Geestelijke wil Atma
2 Bewuste intuïtie Buddhi
3 Hoger denken Hoger Mentaal
Brug Anthakarana

Persoonlijkheid

4 Waakbewustzijn Mentaal
5 Gevoel Astraal
6 Vitaliteit Etherisch
7 Lichaam Fysiek

De ster als teken van de menselijke Monade
Ieder mens is in wezen een goddelijke vonk van het oorspronkelijke licht. Deze goddelijke vonk wordt met veel namen aangeduid. In India worden woorden als Brahma en Atma gebruikt. In de theosofische traditie wordt de goddelijke vonk "monade" genoemd. Het christendom zegt "geest" en in onze tijd gebruiken belangrijke auteurs uit de new age zoals Barbara Ann Brennan woorden als "wezensster". Allemaal synoniemen voor dit punt van transcendentaal licht dat straalt in ons diepste wezen in openbaring en dat wij in essentie zijn. Het is dit punt van licht waarin wij één zijn met het oorspronkelijke licht. Ook hier wordt de symboliek van de vijfpuntige ster gebruikt. Het is de grondslag van ons bestaan, het koningschap en het volmaakte wezen dat zichzelf leert kennen en in een proces is van bewustwording. Het is het essentiële zijn in ons dat sluimert om zich in volle omvang te kunnen openbaren in de gezuiverde vorm van ziel en lichaam (de tempel van de koningin in ons). Deze wezensster staat voor onze kern, de essentie van ons wezen die zich manifesteert in verschillende lagen van verdichting, bewustzijn en tijd en ruimte. Het is ook dit aspect in ons dat onze hoogste spirituele ervaringen doet hebben die de psycholoog Maslow piek- of topervaringen noemt.

In zekere zin kunnen we hier goed een bepaald aspect van de symboliek van de drie koningen in terug zien. Deze worden ook wel aangeduid met het drievoudige hoger zelf van de mens. Dit drievoudige hoger zelf – Atma-Buddhi-Manas – is te zien als de Gouden Mens of de ziel. Het is het hoogste principe van ons mensen dat dient om zolang wij in kringlopen van reïncarnatie verkeren bewustzijn te verkrijgen.

In de Driekoningensymboliek brengen de drie koningen offers aan het nieuwgeboren licht. Goud van het atmische leven dat als het gouden licht ontwaakt is en straalt, wierook van de universele liefde – Buddhi – die alles verbindt, mirre van het gezuiverde verstand dat door vele incarnaties de afgescheidenheid overwonnen heeft en kennis van het Zelf heeft verkregen.

Vertaald naar ons eigen bestaan betekent dit brengen van offers dat onze ziel buigt voor het licht van de Geest die het Licht van de Oorspronkelijke is.

Ook hiervoor is het teken van de Morgenster, de vijfpuntige ster die oprijst, veel gebruikt. De mens is drager van de ster en door een geleidelijk ontwikkelend geestelijk inzicht ontwaken de drie koningen van het Atma, Buddhi en Manas in onze ziel. Op het moment dat zij zo ver ontwaakt zijn dat zij het vermogen ontwikkelen om de ster van het goddelijk koningschap te onderscheiden en te herkennen, volgen zij die. Aangekomen bij het punt waar het allerhoogste wordt genaderd, de goddelijke vonk, de spiegel van het oorspronkelijke licht, buigen zij nederig en eerbiedig voor deze alles overstijgende en doordringende macht van bevrijding en volmaaktheid. De stal in deze symboliek is onze menselijkheid.

Licht van heelwording
Deze functie treedt naar voren wanneer dit teken wordt gemaakt met de hand zoals bijvoorbeeld het kruisteken, maar dan dus als vijfpuntige ster. Een sfeer van zuiverende kracht komt dan in de ijlere werelden vrij. Wanneer het gebruikt wordt voor genezing, werkt dit teken zeer krachtig en helend. Het teken kan gemaakt worden over het lichaam. Dan is de lichtstroom als volgt:

van het hoofd naar de rechtervoet,

van de rechtervoet naar de linkerhand,

van de linkerhand naar de rechterhand,

van de rechterhand naar de linkervoet,

van de linkervoet naar het hoofd terug.

Zo worden alle delen van het lichaam met elkaar verbonden in een stroom van licht en energie.

Zuivere spirituele gedachten
Leadbeater en Besant beschrijven in hun boek Gedachtevormen het teken van de vijfpuntige ster als teken van verheven geestelijk denken. Zichtbaar in de aura van een geestelijk mens is ook hier weer het teken van volmaking, van koningschap van bevrijding te onderscheiden. Dit teken staat voor een hoge gedachtevorm die zuivere kwaliteiten aantrekt en onzuivere transformeert. Het is een expressie van vergeestelijkt denken en het schouwende vermogen van de ontwaakte geestelijke visie in een mens. Het is als het oog van het goddelijke Zelf dat zich opent in het bewustzijn van de mens en door dit menselijke bewustzijn in de geopenbaarde wereld zichzelf leert schouwen. Het visualiseren van de vijfpuntige ster in allerlei situaties en het daarbij aanraken van de hierboven genoemde kwaliteiten geeft aan het denken een enorme kwaliteit en diepgang. Het is dan ook een goed middel om het denken en het bewustzijn op te heffen tot de meer essentiële gebieden en functies die het bezit. In sommige rituelen van de mysteriën wordt een gouden of zilveren ster geplaatst op het voorhoofd, het punt van het zesde chakra, tussen de ogen. De ster op dit punt activeert het hoogste vermogen van schouwen van het Ene in het vele. Het is een teken van de monade in de mens die zich opent als het oog van het goddelijke dat zichzelf door dit oog leert schouwen en kennen. Wanneer deze kwaliteit dus een eigenschap wordt van het menselijke bewustzijn is het niet nodig om zo'n symbool te dragen of te visualiseren maar dan ben je het.

Transformatie
In alle functies van de ster spreekt het thema van goddelijk licht. Bezien vanuit onze wereld van stof, tijd en ruimte is het een teken van transformatie. Niet van overwinning door een vernietiging van de stof, maar een overwinning van het Licht door bezieling van de stof. De fysieke condities van ons menselijk bestaan zijn daarbij essentieel en dienen als dragers van het allerhoogste licht. In dit teken is er sprake van overwinning van licht over de duisternis, van liefde over kwaad, van het eeuwige over het tijdelijke, van het geestelijke over het stoffelijke. Daarmee komen we van beperkt menselijk denken tot kosmisch denken, van emotioneel voelen naar universele liefde en van de overheersing van het ik naar de adem en ruimte van het goddelijke Zelf dat zonder beperking is.

Al deze aspecten maken deel uit van de prachtige kerstsymboliek van de ster van het oorspronkelijke primordiale licht. De kern van deze symboliek is dat dit licht ook in ons schijnt. Daarom zei men in de oude mysteriën, staande in de broederkring, tegen elkaar: "Gij zijt het Licht, laat het Licht schijnen".