De vijfpuntige ster,
symbool van goddelijk leven en inwijding
Frits Evelein
De vijfpuntige ster is een van de mooiste tekens met betrekking tot het
innerlijke wezen van de mens. Het is een symbool dat verwijst naar het inwonende
koningschap. Het is een teken dat staat voor de "goddelijke vonk" in de mens,
ook wel de monade genoemd. Daarnaast is het een stralend symbool van de "Koning van
de Wereld", die wij in de zegen aan het einde van de dienst de "Ene
Inwijder" noemen. Met een onvoorstelbare kracht werkt dit machtsteken zuiverend en
reinigend wanneer het op de juiste wijze gebruikt wordt. De vijfpuntige ster wordt door
grote helderzienden beschouwd als een van de hoogste gedachtevormen die zichtbaar is in de
aura van een spiritueel hoogontwikkeld mens. Al deze verwijzingen naar de vijfpuntige ster
kunnen we plaatsen in het licht van Kerst.
I n de symboliek van Kerst neemt de ster een
belangrijke plaats in. In de rijke betekenis van de ster zijn verschillende aspecten te
onderscheiden. Kort samengevat zijn dit onder andere de ster als symbool van:
 | het oorspronkelijke scheppende licht
|
 | het Koningschap van de Heer van Licht
|
 | de Koning van de wereld
|
 | de menselijke Monade
|
 | heelwording
|
 | zuivere spirituele gedachten
|
 | transformatie
|
Het oorspronkelijke scheppende licht
De illustratie op deze
bladzijde geeft een weergave van het eerste oorspronkelijke licht van de schepping van ons
zonnestelsel. Hier wordt de vijfpuntige ster gebruikt als symbool voor de enorme
manifestatie van het Ene onkenbare. In de ruimte van de Grote Moeder schijnt dit licht dat
in zijn schijnen alles doet bestaan. De grens van het openbaringsveld van dit scheppende
licht wordt in de esoterische leer wel de "Ring niet verder" genoemd. Hiermee
wordt het veld van werkzaamheid van de openbaring aangegeven. Voorbij deze grens is er
geen invloed meer van het centrum van openbaring. We kunnen ons deze grens voorstellen als
de uiterste lichtgrens van dit licht dat eigenlijk grenzeloos en oneindig is. Er zijn vele
namen voor dit oorspronkelijke licht, maar geen enkele aanduiding is bij machte om dit
echt te benoemen. In de Indiase traditie wordt wel gesproken over Brahma als de hoogste
scheppende macht. Maar dat is eigenlijk nog niet voldoende. Daarom gebruikt men vaak een
voorvoegsel "Para" door te zeggen Parabrahma om zo in een
verheffende trap aan te duiden dat dit licht zelfs Brahma overstijgt. Maar daarmee is nog
niet aangeduid wat dit oorspronkelijke licht is. Het is het Licht der Lichten en de wortel
van licht. Alles wat bestaat is in, van en door dit licht. Zonder dit licht is niets. Dit
oorspronkelijke Zijn drukt zich uit in openbaring en blijft tevens onaangeroerd buiten dit
veld van openbaring. Dat is de transcendentale grootsheid van dit oorspronkelijke absolute
Zijn dat eeuwig onveranderlijk is. Dit is het beeld van het offer dat het Onkenbare brengt
de grote uitademing door in en uit zichzelf het ge-openbaarde universum te
laten ontstaan.
Dit licht drukt zich in uit miljarden scheppende lichten die elk op hun
beurt zonnestelsels en openbaringsvelden worden. De zon van ons stelsel is zo'n bron van
schepping en Leven. Deze oorspronkelijke mystieke ster voor ons zonnestelsel, wordt in de
esoterische traditie "de Heer de Zon" genoemd. Dit is het inwezen van de zon
waarvan de zichtbare zon de fysieke vorm is. De Heer de Zon staat voor de Kosmische
Christus tot wie wij ons richten in het deel van de Mis na de consecratie waar wij Hem
aanspreken als de "Eeuwige Hogepriester die voortdurend zichzelf offert als het
eeuwige offer." Zijn offer bestaat daarin dat Hij in zijn openbarende kracht het
Ene Zijn van zijn wezen hult in vorm, tijd en ruimte en kennend bewustzijn. Alles leeft,
beweegt en is in dit Wezen. Het is de grondslag en het inwezen van alle leven van ons
zonnestelsel.
Het Koningschap van de Heer van Licht
Deze grondslag van bestaan uitgedrukt in licht zouden we kunnen aanduiden als
koningschap. Koningschap is de volstrektheid van bestaan in de meest diepe vorm en wezen.
Het koningschap drukt ook een voleindiging uit. Alle dingen zijn in dit goddelijke
koningschap teruggebracht tot hun diepste grondslag. Deze essentiële voleindiging ligt
besloten in het symbool van de Heer van Licht, de vijfpuntige ster in het meest
transcenderende licht. Deze kwaliteit van het koningschap is dus de kracht van goddelijk
bewustzijn dat het Ene kent en manifest maakt. Zo is de Christuskracht dit koningschap in
openbaring. Christus is de belichaamde uitdrukking van de goddelijke essentie van Liefde,
het leven van ons zonnestelsel dat deze kwaliteit tot manifestatie brengt in het
spirituele universum.
Eigenlijk is koningschap betrokken op iets wat zo verheven is
een vrij mannelijke term. Dit geeft aan dat er nadruk ligt op het dynamische
aspect. Koningschap heeft in zich iets actiefs, iets dynamisch en is verbonden met de
Goddelijke Wil. De essentie van het Koningschap is de wil tot volmaaktheid en de vorm van
deze wil is het goddelijk plan van openbaring. De andere zijde van dit koningschap zouden
we de koninginnelijke macht kunnen noemen. Dit is het mysterie van volledige absolvering,
van het oplossen zonder enig spoor achter te laten. Deze kant staat meer voor de Ruimte
waarin het dynamische gestalte krijgt. Het is dan de kwaliteit van de Goddelijke Koningin
of de Grote Moeder van het Heelal. Deze macht ontvangt, omhult, draagt, geeft vorm en
sublimeert de vorm.
Het koningschap van de Heer van Licht is de macht van bevrijding. De
macht om alle dingen te laten zijn in hun oorspronkelijke wezen. Maar dit koningschap kan
niet bestaan zonder de macht van volledige sublimatie, de vrouwelijke zijde. Hierin komt
de rijke symboliek van Maria tot uitdrukking. Het samengaan van beide aspecten in eenheid
brengt de voleindiging van de openbaring tot stand. Dit kan dan ook gezien worden als een
van de redenen waarom de Grote Moeder ook de Ster van de Zee wordt genoemd. De zee is de
ruimte vol oerstof (Mula)Prakriti waarin de goddelijke wil zich kan
uitdrukken. In sommige kerkgemeenten van de V.K.K. hangt ook boven het Maria altaar een
vijfpuntige ster die deze koninginnelijke macht en functie aanduidt.
De Koning van de wereld
De hoogste inwijding en occulte functie aan onze aarde verbonden is die van de Koning
van de Wereld. Zijn innerlijke naam is Sanat Kumara. Hij is om zo te zeggen het hoofd van
het innerlijke bestuur van de wereld. Dit is de geestelijke leiding van het gehele
ontwikkelingsplan van onze aarde in zijn totaliteit. Het innerlijke bestuur bestaat uit de
meest verheven wezens die voortgekomen zijn uit de aardse kringloop en de kringlopen
daaraan voorafgaand. Wij doelen op de ster van de Koning van de wereld wanneer we in de
eindzegen spreken over "de Ene Inwijder" en "Zijn ster". Het is zijn
macht om vanuit de oorspronkelijke kracht in ons aardse systeem ver gevorderde mensen in
te wijden tot een meer rechtstreeks contact met de innerlijke bron van ons zonnestelsel.
Wanneer het teken van de vijfpuntige ster vanuit zijn Macht en Kracht wordt gebruikt of
zelfs maar bedoeld wordt, schiet zijn gouden licht door alle sferen en gloeit op. Het is
prachtig om te zien hoe in het werk van de Tafelronde een ceremoniële orde voor
kinderen die uit de theosofische traditie is voortgekomen dit teken van de
vijfpuntige ster aan de Koning van de Wereld wordt gekoppeld. Het openen en sluiten van de
ceremonie geschiedt in Zijn Naam en in Zijn Kracht. Het schild dat als symbool in de
Tafelronde wordt gebruikt draagt eveneens het teken van deze vijfpuntige ster van de
Koning van de wereld.
De innerlijke mens
Geest |
Goddelijke vonk |
Monade |
Ziel |
1 Geestelijke
wil |
Atma |
2 Bewuste
intuïtie |
Buddhi |
3 Hoger denken |
Hoger Mentaal |
Brug
Anthakarana |
Persoonlijkheid |
4
Waakbewustzijn |
Mentaal |
5 Gevoel |
Astraal |
6 Vitaliteit |
Etherisch |
7 Lichaam |
Fysiek |
De ster als teken van de menselijke Monade
Ieder mens is in wezen een goddelijke vonk van het oorspronkelijke licht. Deze
goddelijke vonk wordt met veel namen aangeduid. In India worden woorden als Brahma en Atma
gebruikt. In de theosofische traditie wordt de goddelijke vonk "monade" genoemd.
Het christendom zegt "geest" en in onze tijd gebruiken belangrijke auteurs uit
de new age zoals Barbara Ann Brennan woorden als "wezensster". Allemaal
synoniemen voor dit punt van transcendentaal licht dat straalt in ons diepste wezen in
openbaring en dat wij in essentie zijn. Het is dit punt van licht waarin wij één zijn
met het oorspronkelijke licht. Ook hier wordt de symboliek van de vijfpuntige ster
gebruikt. Het is de grondslag van ons bestaan, het koningschap en het volmaakte wezen dat
zichzelf leert kennen en in een proces is van bewustwording. Het is het essentiële zijn
in ons dat sluimert om zich in volle omvang te kunnen openbaren in de gezuiverde vorm van
ziel en lichaam (de tempel van de koningin in ons). Deze wezensster staat voor onze kern,
de essentie van ons wezen die zich manifesteert in verschillende lagen van verdichting,
bewustzijn en tijd en ruimte. Het is ook dit aspect in ons dat onze hoogste spirituele
ervaringen doet hebben die de psycholoog Maslow piek- of topervaringen noemt.
In zekere zin kunnen we hier goed een bepaald aspect van de symboliek
van de drie koningen in terug zien. Deze worden ook wel aangeduid met het drievoudige
hoger zelf van de mens. Dit drievoudige hoger zelf Atma-Buddhi-Manas is te
zien als de Gouden Mens of de ziel. Het is het hoogste principe van ons mensen dat dient
om zolang wij in kringlopen van reïncarnatie verkeren bewustzijn te verkrijgen.
In de Driekoningensymboliek brengen de drie koningen offers aan het
nieuwgeboren licht. Goud van het atmische leven dat als het gouden licht ontwaakt is en
straalt, wierook van de universele liefde Buddhi die alles verbindt, mirre
van het gezuiverde verstand dat door vele incarnaties de afgescheidenheid overwonnen heeft
en kennis van het Zelf heeft verkregen.
Vertaald naar ons eigen bestaan betekent dit brengen van offers dat
onze ziel buigt voor het licht van de Geest die het Licht van de Oorspronkelijke is.
Ook hiervoor is het teken van de Morgenster, de vijfpuntige ster die
oprijst, veel gebruikt. De mens is drager van de ster en door een geleidelijk ontwikkelend
geestelijk inzicht ontwaken de drie koningen van het Atma, Buddhi en Manas in onze ziel.
Op het moment dat zij zo ver ontwaakt zijn dat zij het vermogen ontwikkelen om de ster van
het goddelijk koningschap te onderscheiden en te herkennen, volgen zij die. Aangekomen bij
het punt waar het allerhoogste wordt genaderd, de goddelijke vonk, de spiegel van het
oorspronkelijke licht, buigen zij nederig en eerbiedig voor deze alles overstijgende en
doordringende macht van bevrijding en volmaaktheid. De stal in deze symboliek is onze
menselijkheid.
Licht van heelwording
Deze functie treedt naar voren wanneer dit teken wordt gemaakt met de hand zoals
bijvoorbeeld het kruisteken, maar dan dus als vijfpuntige ster. Een sfeer van zuiverende
kracht komt dan in de ijlere werelden vrij. Wanneer het gebruikt wordt voor genezing,
werkt dit teken zeer krachtig en helend. Het teken kan gemaakt worden over het lichaam.
Dan is de lichtstroom als volgt:
 | van het hoofd naar de rechtervoet,
|
 | van de rechtervoet naar de linkerhand,
|
 | van de linkerhand naar de rechterhand,
|
 | van de rechterhand naar de linkervoet,
|
 | van de linkervoet naar het hoofd terug.
|
Zo worden alle delen van het lichaam met elkaar verbonden in een stroom
van licht en energie.
Zuivere spirituele gedachten
Leadbeater en Besant beschrijven in hun boek Gedachtevormen het teken van de
vijfpuntige ster als teken van verheven geestelijk denken. Zichtbaar in de aura van een
geestelijk mens is ook hier weer het teken van volmaking, van koningschap van bevrijding
te onderscheiden. Dit teken staat voor een hoge gedachtevorm die zuivere kwaliteiten
aantrekt en onzuivere transformeert. Het is een expressie van vergeestelijkt denken en het
schouwende vermogen van de ontwaakte geestelijke visie in een mens. Het is als het oog van
het goddelijke Zelf dat zich opent in het bewustzijn van de mens en door dit menselijke
bewustzijn in de geopenbaarde wereld zichzelf leert schouwen. Het visualiseren van de
vijfpuntige ster in allerlei situaties en het daarbij aanraken van de hierboven genoemde
kwaliteiten geeft aan het denken een enorme kwaliteit en diepgang. Het is dan ook een goed
middel om het denken en het bewustzijn op te heffen tot de meer essentiële gebieden en
functies die het bezit. In sommige rituelen van de mysteriën wordt een gouden of zilveren
ster geplaatst op het voorhoofd, het punt van het zesde chakra, tussen de ogen. De ster op
dit punt activeert het hoogste vermogen van schouwen van het Ene in het vele. Het is een
teken van de monade in de mens die zich opent als het oog van het goddelijke dat zichzelf
door dit oog leert schouwen en kennen. Wanneer deze kwaliteit dus een eigenschap wordt van
het menselijke bewustzijn is het niet nodig om zo'n symbool te dragen of te visualiseren
maar dan ben je het.
Transformatie
In alle functies van de ster spreekt het thema van goddelijk licht. Bezien vanuit onze
wereld van stof, tijd en ruimte is het een teken van transformatie. Niet van overwinning
door een vernietiging van de stof, maar een overwinning van het Licht door bezieling van
de stof. De fysieke condities van ons menselijk bestaan zijn daarbij essentieel en dienen
als dragers van het allerhoogste licht. In dit teken is er sprake van overwinning van
licht over de duisternis, van liefde over kwaad, van het eeuwige over het tijdelijke, van
het geestelijke over het stoffelijke. Daarmee komen we van beperkt menselijk denken tot
kosmisch denken, van emotioneel voelen naar universele liefde en van de overheersing van
het ik naar de adem en ruimte van het goddelijke Zelf dat zonder beperking is.
Al deze aspecten maken deel uit van de prachtige kerstsymboliek van de
ster van het oorspronkelijke primordiale licht. De kern van deze symboliek is dat dit
licht ook in ons schijnt. Daarom zei men in de oude mysteriën, staande in de
broederkring, tegen elkaar: "Gij zijt het Licht, laat het Licht schijnen".
|